Sofabold.dk

Få det fulde overblik over hvad sport der sendes direkte/live på TV. Sofabold giver dig det fulde overblik med nem mulighed for at tilføje til din kalender.

Overblik over foråret i 3F Superligaen

Smid løbeskoene og spil bold i stedet

Skolernes sommerferie er slut og de fleste steder er det ensbetydende med, at træningen i de danske håndboldhaller starter op igen. Mange steder betyder træningsopstart også, at løbeskoene skal snøres og der skal nogle kilometer i benene. Spillerne skal jo i form og der skal bygges en grundform.

Det virker nærmest som en masse psykose eller perspektivløs reflekshandling blandt trænerne. Uden jeg nogensinde har forstået idéen med, at lade spillere, der møder op for, at lege med en bold, dyrke en holdsport og konkurrere på 20 gange 40 meter, spilde deres tid med at slide asfalterede landeveje tynd, løbesko og deres knæ og ankler unødigt.

Udnødvendig stor belastning
For fakta er løb , er en stor belastning for særligt knæ og hofter. Led som så rigeligt bliver belastet gennem en lang håndboldsæson. Desuden bliver spillerne sjældent instrueret i korrekt løbeteknik inden de sendes afsted, hvilket unødvendigt øger belastningen på deres fysik. Jeg har utrolig svært ved, at forstå hvorfor spillerne skal slides på denne måde. Jeg har endnu ikke se håndboldspiller, der i løbet af en kamp løber 5 eller 10 km i moderat tempo og uden pause. Håndbold er (ligesom så mange andre boldspil) karakteriseret ved korte perioder med intensivt arbejde, masser af forskellige bevægelser, spring og tacklinger. Altså små intensive energiudladninger der varer typisk 5-10 sekunder, hvor musklerne skal trække på de energiressourcer de har indbygget (herefter pause der varer et sted mellem 5 og 2 minutter), fremfor en kontinuerlig forbrænding, hvor kroppen langsomt drænes for energi. Dvs. det som korrekt hedder anaerob og aerob forbrænding.

Hvor eksempelvis cykling og langdistanceløb er ren aerob forbrænding, hvor (i en meget forsimplet men nok ikke helt videnskabelig korrekt forklaring) musklerne bliver tilført energi i samme takt som de forbrænder, så er håndbold en blanding men med anaerob forbrænding som den væsentligste faktor, hvor musklerne forbrænder energi hurtigere end kroppen kan tilføre ny, så man reelt tærer på den energi der er lagret i muskelerne.

Brug andre alterntiver der er mere relevante
Jeg medgiver dog, at løbetræningen KAN have et formål. Det kan være fremragende opvarmning, hvis haltiden er begrænset, distancerne holdes på 2-3 km og spillerne instrueres i korrekt løbeteknik. Min første handling som ny træner i en klub, har altid vare, at  jeg som det første gjort løbetræningen frivillig. De der faktisk synes det er sjovt selvfølgelig skal have lov, men at jeg i øvrigt kan gøre træningen både hård og relevant i forhold til, at træne de fysiologiske parametre der skal bruges i sporten gennem diverse øvelser med bold.

Hvis spillerne bevistløst sendes på løbeture, vidner det ofte om mangel på viden og inspiration fra trænerens side, fremfor at det egentlig er et tegn på, at træneren har en plan og et formål med træningen. Selvfølgelig er der, særligt i de bedste rækker, undtagelser til denne generalisering, men jeg vil ønske at spillerne ville sætte spørgsmålstegn ved formålet med løbetræning og Coopertests.

Aerob træning har bestemt et formål indenfor håndbold. Men at effekten af en træning i høj grad afhænger af spillernes motivation, skal træneren være i stand til at gøre træningen relevant og vedkommende. Det er væsentligt sværere at styre intensitet og udbytte ved træning med bold, ligesom det kræver meget af spillernes disciplin. Men al træning, herunder løbetræning, er afhængig af, at spillerne rent faktisk gider at deltage. Jeg vil til enhver tid påstå, at såfremt man er i stand til at variere træningen, kan eksempelvis forskellige variationer af “basisbold” hvor spillerne engagerer sig, vil give mindst ligeså gode resultater, som løbetræning spillerne blot ser som et nødvendigt onde.

Selvtræning
Da det tager længere tid, at opnå effekter med aerob træning, bør man i fasen efter sommerferien prioritere det højt. For at for et forspring i denne fase opfordrer mange trænere til, at spillerne selvtræner i løbet af sommerferien. Nogle laver endda et løbeprogram, hvor spillerne rigtigt kan slide deres knæ og løbesko. Hvorfor ikke lade dem cykle eller svømme, der slider mindre på de vitale knæ og hofteled? Lad dog de stakkels knæ få en pause og opfordre dem i stedet til at tage cyklen frem, instruer dem i, hvordan man cykler uden at belaste knæene og kombiner det med diverse “knæøvelser”, der kan forebygge de alvorlige knæskader der stadig er mange af indenfor håndbold.

Uddannelse af trænere
De manglende alternativer til løbetræningen hænger ofte sammen med manglende uddannelse af træneren, hvilket betyder at træneren bruger samme metoder og gentager de forkerte konklusion som vedkommende selv var udsat for. De sidder fast som urokkelige religiøse mantraer. Dette gælder også den anaerobe træning. Hvorfor kan intervaltræningen ikke laves MED bold og skud/tacklinger? der er ikke nogen logisk grund til, at holde bolden ude af træningen. Særligt indenfor breddeidrætten. Derfor skal dette indlæg slutte med et opråb til trænerne, når nu de går i gang med sæsonen: tænk ud af boksen. Viden og inspiration til øvelser kan hurtigt hentes ved nogle få klik på internettet! Kik evt. på andre sportsgrene og søg inspiration her. Brug gerne jeres netværk indenfor andre idrætsgrene til at hente viden og øvelser fra eksempel fitness, cykling, løbetræning osv.

Trænere: tænk ud af boksen og moderniser jer!

Spillere: stil spørgsmål og krav til jeres trænere!

⏰ Næste
📊 Ugens spørgsmål
Hvad er din foretrukne streamingtjeneste til sport?
Dplay
EurosportPlayer
TV2/PLAY
Viaplay
Anden
Uge 04
📆 kalendere

Her er et fuldt overblik over vores kalendere på Sofabold.

Fodbold
3F Superliga
Gjensidige Kvindeligaen
NordicBet Liga
2. Division
1. Bundesliga
La Liga
Ligue 1
Major League Soccer
Premier League
Serie A
UEFA Champions League
UEFA Europa League
UEFA Euro 2020
A-League
AaB
AC Horsens
AGF
Brøndby IF
Esbjerg fB
F.C. København
FC Midtjylland
FC Nordsjælland
HB Køge
Hobro IK
Lyngby Boldklub
Nykøbing FC
OB
Randers FC
Silkeborg IF
SønderjyskE
Vejle Boldklub
Viborg FF
Arsenal FC
Chelsea FC
Liverpool F.C.
Manchester City
Manchester United
Tottenham Hotspur F.C.
FC Barcelona
Real Madrid C.F.
Borussia Dortmund
FC Bayern München
Danmark
Danmark (K)
Danmark (U21)
Håndbold
HTH Ligaen
Primo Tours Ligaen
1. Bundesliga Männer
EHF Champions League (H)
EHF Champions League - Kvinder
EHF EURO (H)
Aalborg Håndbold
København Håndbold
Odense Håndbold
Team Esbjerg
Danmark Håndbold (H)
Danmark Håndbold (K)
Amr. Football
National Football League
Ishockey
Metalligaen
National Hockey League
Basketball
National Basketball Association
Andre
Formel 1
Skiskydning
Tennis - ATP
Tennis - WTA
Tour de France
Sofabold.dk
Alle logoer tilhører de respektive klubber, turneringer, forbund og TV stationer - © Sofabold 2011-2020
Vi gør opmærksom på, at alt info er vejledende og TV kanalerne kan lave sidste minuts ændringer. 🤷🏻‍♂️