Se vores kaldere - tilføj kampe med ét klik

Anmeldelse: Europas Arenaer

Europas Arenaer - Fortællinger fra fodboldens katedraler er en samling af fortællinger, der tager afsæt i nogle af Europas største eller mest ikoniske stadions. Bogen er redigeret af Asker Hedegaard Boye og der er bidrag fra en række dygtige fodboldjournalister og fagfolk som blandt andre Fritz Ahlstrøm, Niels Christian Frederiksen og Morten Glinvad.

Bogen er klogt opbygget med fortællinger, der centrerer sig om historien om stadionet frem for klubben, byen eller ligaen som det pågældende stadion knytter sig til. Alligevel kommer man som læser også godt ind under huden på den klub eller det land som knytter sig til stadion. For eksempel fortæller Fritz Ahlstrøm på en fornem måde om FC Barcelona og Catalonien i kapitlet der centrerer rundt om Camp Nous historier. Ahlstrøm forklarer sammenhængen mellem det gamle Les Corts og det nye Camp Nou og sætter det ind i en helt up to date kontekst.

Mit favoritkapitel er dog Niels Idskovs kapitel om De Kuip i Rotterdam. Dels fordi dette stadion, muligvis med undtagelse af Luzjniki, er det mindst kendte af de stadions der er medtaget i bogen. Men det skyldes også at Idskov virkelig formår at sætte stadionhistorien ind i en fortælling om Hollands historie og om forholdet mellem arbejderbyen Rotterdam og storbyen Amsterdam. Dette gør Idskov på en så fornem vis at det kan betragtes som mere end blot en fodboldhistorie. Forfatteren til dette kaitel gør også læseren klog på historiske personer som Coen Moulijn, en af Feyenoords store skikkelser i 1970'erne.

Redaktøren Asker Hedegaard Boye har beskæftiget sig med fodbold i mange afskygninger, ikke mindst italiensk Serie A, og det er næppe tilfældigt at han selv tager sig af fortællingen om San Siro i Milano. Ligesom de øvrige kapitler tager Hedegaard Boye læseren med ind i historien og fortæller om tiden før San Siro og sætter dermed historien om dette ikoniske bygningsværk ind i en historisk kontekst, hvilket gør sig gældende i alle kapitler i bogen.

Bogen er et anderledes værk indenfor fodboldlitteraturen og den gør det på en fin måde fordi man har valgt at tage de kendte stadions, såsom Anfield, Wembley, Camp Nou og Old Trafford med i fortællingen, men også finder plads til de stadions som jeg personligt synes rummer en mere interessant historie som for eksempel Luzjniki i Moskva og Olympiastadion i Berlin. Her kommer fortællingen om stadion nemlig også til at rumme historien om Den Kolde Krig og om nazismens storhedstid i Tyskland i 1930'erne.  Dermed bliver bogen faktisk også interessant for andre læsere end den typiske læser af fodboldlitteratur.

Kan man opstille et kritikpunkt overfor bogen så er det at man også forfalder til lidt letkøbte anekdoter der for de fleste fodboldfans er kendt. For eksempel får man i kapitlet om Camp Nou også fortalt historien om Kubalas vej til spansk fodbold, og selvom det er en fin historie kunne pladsen dog være brugt på en mere stadionrelevant fortælling. Men jeg ved godt at man som redaktør på antologier som denne også skal kunne ramme bredt og også kunne bibringe noget til læsere, der ikke kender så meget til fodboldhistorien.

Jeg synes at Europas Arenaer - fortællinger fra fodboldens katedraler er ganske underholdende læsning som kan anbefales til de der gerne vil have en anderledes fortælling om fodbold i Europa.

Europas Arenaer - Fortællinger fra fodboldens katedraler
er skrevet af Asker Hedegaard Boye (red.) og er