×

Velkommen til Sofabold.dk

Sofabold er en TV guide til sport på TV. Vores eneste formål er at give dig det bedste overblik over hvilken sport der sendes LIVE på TV, samt hvor.

Hvis du klikker på en kamp/event, kan du finde mere info, samt tilføje kampe/event til din kalender med ét klik. På kampe har du også muligheden for at give dit bud på resultatet.

I vores kalendere kan du tilføje kampe automatisk til din kalender, som derefter vil blive opdateret med tider og TV info

Med kan du anbefale kampe/events til andre brugere af Sofabold.

Som registeret bruger på Sofabold, har du mulighed for at vælge favorithold og turneringer/sportsgrene - disse vil blive markeret med rødt på side, så du har det bedste overblik. Du har som bruger også mulighed for at vælge hvilke TV kanaler der vises i oversigten.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller anden feedback.

Anmeldelse: Weltklasse - Historien om Bundesligaen

Jeg vil gerne indrømme at jeg var ret skeptisk, da jeg hørte at en dansk journalist havde givet sig i kast med at skrive historien om den bedste tyske fodboldrække, Bundesligaen. For jeg tænkte at det krævede et stort stykke arbejde at komme bare i nærheden af Ulrich Hesse-Lichtenbergers "Tor-Historien om tysk fodbold", der blev udgivet på dansk i 2012.

Men der er også lagt et stort stykke arbejde i "Weltklasse - Historien om Bundesligaen" og danske Rasmus Elgaard kommer helt op på linje med Ulrich Hesse-Lichtenberger. Historien om Bundesligaen bliver fortalt med vid og kærligheden til tysk fodbold skinner igennem i den måde hvorpå Elgaard gennemgår de mange kendte og ukendte anekdoter fra de 53 år Bundesligaen har eksisteret.

Elgaard har valgt ikke at gennemgå historien kronologisk, hvilket er en styrke fordi det så tillader forfatteren at springe frem og tilbage i tiden så bogen hele tiden er i en form for udvikling. Eksempelvis starter man med at høre historien om hvordan Bundesligaen opstod i en sky af korruption og sorte penge, hvorefter Elgaard mesterligt drejer historien ind på en fortælling om Hertha Berlins svære vilkår som hovedstadsklub i en delt by og med for store ambitioner i forhold til deres økonomiske formåen. Fra Hertha springer man videre ud i en lang fortælling om FC Bayern Münchens udvikling fra Regionalliga til rekordmester og derfra går det over en mesterlig beretning om duellerne i 1970'erne mellem FC Bayern München og Borussia Mönchengladbach og videre til en gennemgang af spektakulære sensationer som for eksempel Vfl Wolfsburgs mesterskab i 2009 og Kaiserslauterns ditto i 1998. Det er dog ikke kun mesterskaber det hele. Elgaard bruger et par sider af bogen på at gengive kommentatorsporet fra ARD's radioreportage fra 29. maj 1999. Det er stærkt underholdende og man føler næsten at man selv var til stede den fantastiske lørdag i maj.

Bogen kommer omkring Hamburger SV, Borussia Dortmund, Schalke 04, Revierderby og meget meget mere. Samtidigt med at bogen kommer omkring alle disse emner, har Rasmus Elgaard valgt at medtage bidrag fra de mange danskere, der har spillet på topplan i Bundesligaen. Således er der bidrag fra Flemming Povlsen, Bjarne Goldbæk, Mark Strudal og ikke mindst Morten Olsen samt mange flere. Alle har de en historie at fortælle og nogle af de mest interessante er faktisk gengivet af de danskere, der har repræsenteret klubber tidligt i Bundesligaens historie. Til eksempel synes jeg det er interessant at læse Ole Rasmussens fortælling om at være Hertha-spiller i en by der var delt mellem øst og vest.

Ud over at det er en fantastisk fodboldbog, så er det også en bog der på sin vis rummer en fortælling om tiden under Den Kolde Krig, hvor Tyskland var delt i øst og vest. Elgaard dedikerer et helt kapitel på fodbolden i DDR og går i dybden med udviklingen i øst og vest. Ud over dette er der også tråde tilbage i historien, hvor man får et indblik i fodbolden i Tyskland før Bundesligaen blev skabt i 1963. Der er dog også plads til menneskelige historier, både positive og negative. Anekdoten om Schalke 04's regnskabschef der i 1930 begik selvmord på grund af afsløringer om svindel og den tragiske historie om målmanden Robert Enkes alt for korte liv er blot to eksempler på den fornemme måde hvorpå Rasmus Elgaard får spundet det hele sammen i en enkelt bog.

Der er virkelig mange fornemme ord der kan sættes på "Weltklasse - Historien om Bundesligaen" og den fortjener at blive læst igen og igen for Rasmus Elgaard minder osd igennem bogens 405 sider på hvorfor Bundesligaen er så fantastisk at følge og hvorfor bogen i sig selv er Weltklasse.

Weltklasse - Historien om Bundesligaen af Rasmus Elgaard er udgivet på Forlaget Turbine den 26.august 2016