Overblik over foråret i NordicBet Ligaen

Anmeldelse: Straffe!

Bogen Straffe! - Historien om straffesparket, myterne, legenderne og de største helte er skrevet af debutanten Henrik Busborg, der med bogen har præsteret en ganske udemærket debutbog indenfor genren af fodboldbøger.

Bogen tager udgangspunkt i straffesparket  som fænomen og forordet bliver præsenteret af en dansk målmandslegende, Lars Høgh, der selv kommer med sit synspunkt på straffesparket som sportsligt  fænomen. Busborg har valgt at indlede bogen med et kort kapitel om straffesparkets historie og med afsæt i det hopper han videre til to kapitler, hvor han med hjælp fra statistikere der har studeret straffespark- og straffesparkskonkurrencer, går i dybden med en række fascinerende fakta. Denne del af bogen er yderst interessant læsning. For eksempel dvæler bogen ved det faktum at der statistisk set er belæg for at attituden udvist af spillerne under selve straffesparkskonkurrencen har en beviselig effekt på udfaldet af konkurrencen. Jubler en spiller efter en scoring er der altså, bedømt ud fra statistikken, en stor sandsynlighed for at næste sparker, fra modstanderholdet, vil brænde sit spark. Det interessante ved de to statistiske kapitler er at de er fordelt således at kapitlerne behandler sparket ud fra målmandens synspunkt og ud fra sparkerens synspunkt. På den måde lykkes det for forfatteren at skabe et godt overblik over de mange tal og faktabokse, der er medtaget i bogen.

Busborgs bog er dog ikke kun statistik. Bogen indeholder nemlig også duften af græs, som en rigtig fodboldbog skal. Gennem bogens resterende 12 kapitler kommer vi på en tur down memomry lane og Henrik Busborg tager os gennem mange af historiens vigtigste, mest omdiskuterede og fascinerende spark fra 11-meterpletten. Vi hører om Elkjærs famøse spark ved EM 1984, om Panenka og om den rolige Andreas Brehme samt utallige andre straffespark gennem tiden. Men det der virkelig gør bogen stærk er at det ikke kun er straffesparkene der bliver fortalt om. Men med straffesparket som omdrejningspunkt fortæller forfatteren historien om den pågældende slutrunde, turnering eller kamp og dermed kommer man til at genopleve en lang række gyldne øjeblikke fra fodboldens historie.

Straffe! - Historien om straffesparket, myterne, legenderne og de største helte fortæller ikke noget som de fleste fodboldfans over en vis alder ikke allerede ved, men derfor er bogen stadig læseværdig. For der er da ganske givet også læsere, der måske ikke lige kender Danmarks vej til EM 1984 eller generelt ved at det var den skotske målmand William McCrum der fik ideen til straffesparket, så selvfølgelig kan man fornøje sig med at læse Busborgs bog.

Bogen lider dog under en ting, som jeg fandt dybt frustrerende som læser. Bogen er inddelt i små afsnit med overskrifter, hvilket gør læsningen opbrudt. Her havde jeg ønsket at forfatteren havde valgt at skrive i længere sammenhængende afsnit i stedet for hele tiden at afbryde læsningen ved at skrive en ny overskrift. Man sidder derfor ind imellem med fornemmelsen af at det er en artikel, og ikke en bog man sidder og læser, hvilket er irriterende, i hvert fald for undertegnede.

Dette kritikpunkt er dog ikke noget der ligger til hinder for at man kan nyde Henrik Busborgs bog som en god, underholdende bog, med en række kuriøse statistikker til at krydre læsningen med. Oveni de allerede omtalte statistikker og fakta omkring rednigngs- og scoringsprocenter osv. så fornøjede jeg mig også med at læse de citater, der indleder hvert kapitel. Forfatteren har nemlig valgt at lade citater fra personer udenfor sportens verden indlede hvert kapitel. Således finder man sjove citater fra bl.a. Winston Churchill, Eminem og Sir Francis Bacon indlede kapitlerne. Som historiker fandt jeg dette ret skægt, omend det hverken gør til eller fra i forhold til bogens holdbarhed som fodboldlitteratur. Det klarer bogen fint selv og den kan anbefales herfra. God fornøjelse med Straffe! - Historien om straffesparket, myterne, legenderne og de største helte.

Straffe!Bogen Straffe! - Historien om straffesparket, myterne, legenderne og de største helte er skrevet af Henrik Busborg og udkommer 30. maj på Forlaget Turbine