Det mest useriøse VM på de social medier

Lad mig gerne slå det fast med det samme, jeg har ikke den store forstand på håndbold. Jeg har dog efterhånden set nok håndbold til, at jeg kan følge med i en kamp og godt kan se det spændende i sporten og forstå hvorfor så mange følger håndbold.

Jeg syntes derfor også, at det er stort, at vi rent faktisk afholder kvindernes VM i håndbold her i december, hvor der spilles kampe i Herning, Kolding, Næstved og Frederikshavn, når det toogtyvende VM afholdes.

Et VM er og bør være en stor ting, også selvom det i håndbold afholdes hvert andet år. Der er millioner af mennesker der følger et VM, alene her i Danmark vil der vel sidde mellem 800.000 og en million mennesker foran TV skærmene, når landsholdet spiller deres kampe ved VM.

Alligevel er det her to dage før VM kun lykkedes DHF, der er arrangør, at skjule VM fuldstændigt på de sociale medier. Blot 2800 har dags dato fundet den officielle VM Facebook side, mens man har fået skjult Twitter kontoen endnu bedre, med kun 500 følgere.

DHF sidder med et produkt der er solgt til store dele af verden, som vel også er den næststørste sportsgren her i Europa, men har ikke formået at få den ud til sportens millioner af fans på de sociale medier. Der må virkelig sidde nogle medie folk med røde øre her to dage før VM, hvor både Facebook og Twitter burde være oversvømmet med information, skæve indspark og andet på de officielle kontoer. På twitter er det dog blevet til ét tweet siden den 25. november på den offcielle konto - det var alså ét tweet på en uge, vel og mærket i ugen som VM starter! Lidt bedre er det gået på Facebook, hvor man har lavet fire indlæg den seneste uge.

En del af skylden for det forsvundne VM på de sociale medier, skal sikkert findes i den medie strategi man har lagt. Den skal dog nok også findes i, at man har valgt at promovere VM under navnet Heart of Handball. Grunden til man har valgt “Heart of Handball” skal jeg ikke gøre mig klog på. Det tog mig personligt et retweet og en tilfældighed, at jeg rent faktisk fandt Heart of Handball kontoen på twitter, hvor jeg blev opmærksom på, at det rent faktisk var den offcielle konto for VM. Sloganet “Heart of Handball” skriger i mine øre på ingen måde VM. Jeg er klar over, at det er titlen på den 1994 inspireret VM sang som DHF har fået Zindy til at lave, men at det skulle være navnet på turneringen på alle de sociale medier, det havde jeg på ingen måde gennemskuet eller fundet logisk - åbenbart som langt de fleste.

Her to dage før VM’s start, er det naturligvis svært at gøre noget ved problemet - og jeg ser det virkelig som et problem, både for DHF og for selve VM. Man kan dog kun håbe, at DHF rent faktisk har lært noget af dette, for følgerne og interessen for VM er der, men hvis man gør alt for at skjule turneringen, så er det virkelig op af bakke.

Næste
Sofabold.dk
Alle logoer tilhører de respektive klubber, turneringer, forbund og TV stationer - © Sofabold 2011-2020
Vi gør opmærksom på, at alt info er vejledende og TV kanalerne kan lave sidste minuts ændringer. 🤷🏻‍♂️