Soccer vinder indpas i USA

I Europa er der ingen tvivl om, hvilken sportsgren, der er størst. Der sendes fra de nationale og kontinentale turneringer og pokalturneringer i ét væk og i perioder, som denne, hvor klubholdene holder pause grundet landsholdsfodbolden, er vi fuldstændig ved at udtørre for vores regelmæssige fodboldnarkotikum. Vi er vandt til, at vi bare kan tænde for TV’et og så er sandsynligheden for en nogenlunde fornuftig fodboldkamp i hvert fald til stede. Næsten uanset tidspunkt grundet genudsendelser på diverse sportskanaler. 

På den anden side af Atlanten, er det dog en lidt anden sag, når det kommer til den selvsamme sportsgren. Fodbold, som vi kender det, eller soccer, er slet, slet ikke lige så stort, som det er herovre i vores verdensdel. Men dette er måske ved at ændre sig. Ikke lige i dag eller i morgen, men det er på vej, og det går faktisk kun én vej. Det amerikanske TV-marked for sportsprogrammer og live-sendinger er om muligt endnu mere mættet med sportskampe, end det Europæiske er det, men derovre er det sportsgrene som baseball, basketball, ishockey og ikke mindst football, der i stor graf præger sendefladen. 

Og så er ovenstående sportsgrene på college-niveau endda også foran soccer generelt derovre. Dette er dog ikke et problem – det er blot amerikanerne, der har fået øjnene op for ungdomskampe og os, der ikke har set perspektivet i dette endnu! 

Men soccer er i den grad ved at vinde frempas derovre. Faktisk har The Wall Street Journal for nyligt lavet en rundspørge, hvor deres læsere, som må antages at være et pænt repræsentativt udsnit af den amerikanske befolkning, skulle svare på, hvorledes de så forskellige sportsgrene og deres succes i forhold til at blive sendt på nationale TV-kanaler. Her blev soccer vurderet langt højere end det nogensinde er blevet før.

Samtidig ser man i deres nationale soccerturneringe, Major League Soccer (MLS), at tilskuertallene er kraftigt stigende. Og de er højere, end de nogensinde har været før. Med stigende efterspørgsel, gør udbyderne kun én ting: forhøjer prisen. Som tilskuertallet er steget, er billetpriserne nemlig også steget kraftigt. 

Dette er måske ikke så mærkeligt. Hverken at tilskuertallene er steget eller at billetpriserne er ligeså. 

Tilskuerne vil gerne ”se giraffen” og være en del af en hype, som soccer er ved at blive derovre. Med ”se giraffen” mener jeg: Tænk på, hvilke spillere, der spiller derovre? Det er jo kæmpe profiler (sammen med en masse der aldrig bliver det!), der render rundt i kampene derovre. Jeg nævner i flæng: Thierry Henry, Diego Valeri, Robbie Keane, Obafemi Martins, Tim Cahill og deres egen verdensstjerne Landon Donovan. Især sidstnævnte har været en del af MLS (udover enkelte udlån til Everton og Bayern Munchen) lige siden 2005. Derudover er det ufravigeligt at David Beckham har været én af årsagerne til MLS’ fremgang i de senere år. Mere behøves der vel ikke at forklares, når det kommer til ham og hans betydning for hvilken som helst klub, liga eller forbund…

Tilmed kommer det, at USMNT (United States Mens National Team) har haft en signifikant indflydelse på MLS’ fremgang. For slet ikke at nævne deres kolleger på kvindesiden, der med helt sindssygt mange VM-, OL og CONCACAF-triumfer har vundet mere end noget andet kvindelandshold i verden. Kom ikke og påstå, at dette ikke har haft indflydelse på MLS’ fremgang! 

Men USMNT har også haft stor indflydelse. For når det kommer til soccer, både i USA og i resten af verden, er det altså bare mandefodbolden, der får mest eksponering og dermed omtale. USMNT, med Jürgen Klinsmann i spidsen (hvilket idol i sig selv!), har lige siden 2002 enten vundet eller blevet nummer to i CONCACAF-mesterskaberne kun afbrudt af en tredjeplads i 2003. Til Verdensmesterkaberne har der også være succes på drengen. I de sidste to slutrunder i Sydafrika og Brasilien har de nået ottendedelsfinalerne og i 2002 nåede man kvartfinalen i Japan/Korea. 

Og når interessen stiger, stiger priserne også. Priserne stiger både på de initiale billetpriser for forbrugeren på sportsmarkedet. Men derudover stiger prisen i særdeleshed også på sportsrettighederne til kampene i MLS og de Amerikanske landskampe for både kvinder og mænd. Hvem betaler den regning? Ja, går det som al teori indtil nu har vist, er det forbrugeren, der kommer til at betale regningen til TV-stationerne. 

I en undersøgelse, foretaget af den spanske divisionsforening (LFP, Liga de Fútbol Profesional) i 2013, er MLS placeret på en 49. plads over verdens 125 bedste nationale fodboldligaer. Danmark er til sammenligning placeret på en 33. plads. Hvad der er forudsætningen og antagelserne bag denne undersøgelse, har det dog ikke lykkedes mig at finde frem til. Desværre. 

Men dette billede i 2013 er altså ændret markant siden dengang, og gad vide, hvordan MLS kommer til at ligge i fremtiden? 

Kvaliteten af denne undersøgelse er dog til at tage og føle på, er min vurdering, da landes ligaer som: Saudi Arabien, Bulgarien, Norge, Tunesien, Ukraine og utallige Sydamerikanske er langt foran os… Men det giver måske et bedre billede af, hvor skidt det står til herhjemme… 

Så til trods for at det danske A-landshold for herrer kan slå det Amerikanske ditto 2 ud af 3 gange i Århus, er ikke ens betydende med MLS’ aktuelle tilstand og kommende udvikling. Jeg er sikker på, at MLS sagtens kan blive en af de store ligaer i verden, og personligt tror jeg ikke på, at hypen omkring MLS er slut. Aktuelt er Eurosport begyndt at sende fra MLS igen. 

Vi i Europa skal ikke være bange for at åbne flimmerkassen på andre ligaer, end dem, vi normalt vender os mod. Vi skal blot kigge mod nye horisonter for at udvide vores fodboldviden og vores tankegang omkring spillet. Både taktisk og fysisk. Det kunne endda være, at vi kunne lære noget? 

Næste
Sofabold.dk
Alle logoer tilhører de respektive klubber, turneringer, forbund og TV stationer - © Sofabold 2011-2020
Vi gør opmærksom på, at alt info er vejledende og TV kanalerne kan lave sidste minuts ændringer. 🤷🏻‍♂️