Verdensmesterskaberne i sociale medier

Der er under en uge til alle fodboldelskeres juleaften begynder; VM i fodbold i ”fodboldens hjemland” Brasilien. Jeg glæder mig personligt mere til dette, end jeg glædede mig til min seneste fødselsdag og juleaften til sammen. Jeg har tænkt frem mod denne slutrunde, både i professionelt regi, men også rent personligt, igennem flere år og nu er vi der allerede! Det er skønt!

Og lad os bare komme til sagen med det samme. Dette blogindlæg kommer ikke til at handle om forskellige spillestile, holdopstillinger, landsholdstrupper og mulige VM-vindere. Men det kommer i den grad til at handle om de tendenser, og de trends, vi kommer til at se udenfor banen. Og ikke mindst på de sociale medier.

VM i Brasilien er spændende på så ufatteligt mange punkter.

Jeg forudser, at VM i Brasilien vil gå over i historien, som den sportsbegivenhed med den største effekt på sociale medier overhovedet. Og at den også overgår OL i 2012 i London og Vinter-OL i Sochi i februar i år.

Twitter, Facebook, Instagram og andre sociale medier kommer til at flyde over af meninger, historier, kuriositeter og mærkværdigheder.

Både journalister, der er tilstede i Brasilien og er tæt på spillere og trænere, samt os herhjemme foran fjernsynet vil skrive, hvad der falder os ind, når det falder os ind, på de sociale medier. Det kommer simpelthen til at være én lang strøm af små meningstilkendegivelser i perioden fra d. 12. juni til d. 13. juli.

Og netop sociale medier som Twitter, Facebook og Instagram, er nyhedskilder for både aktørerne, spillerne, i Brasilien, men også for os herhjemme. Kommunikationsvejen er markant kortere denne vej rundt, end hvis en journalist skal have det igennem sit eget filter, samt den tid der går med at få det skrevet, udkommet og læst i en fysisk avis eller på en netavis.

Social medier har et ”impact” på nyhedsdækningen, der stadig er lidt ny for de etablerede medier. Vi ser hele tiden under politiske og kulturelle nyhedshistorier, at etablerede medier har en ”det siger danskerne om begivenheden på sociale medier”-historie. Og dét vil vi garanteret også se under hele VM-slutrunden i 2014! Det er jeg ret sikker på!

Men samtidig er sociale mediers indtræden på spillernes og fodboldforbundenes tid og planlægning også ”et problem”. For i ”gamle dage” havde spillere og fodboldforbund en bestemt tid at være til rådighed for pressen, mens man i dag kan lægge noget ud på sociale medier, fra man står op til man går i seng! Det er en kæmpe udfordring for fodboldforbundene: det bedste, og nærmeste, eksempel vi har set på dette i Danmark,  er landsholdets og DBUs boykot af alle sociale medier i 2012. Her vurderede man i DBU at sociale medier allerede dengang var ved at tage overhånd, og spillerne derfor ikke kunne styre dette (det var i hvert fald en anledning heraf, har Lars Berendt, daværende kommunikationschef i DBU, udtalt). Samtidig kan den nu mere direkte kommunikation mellem spillere og fans (og journalister) via sociale medier løbe løbsk, og måske kan spillerene og fodboldforbundene måske ikke kontrollere hvor meget, eller hvornår, spillere deler oplysninger og meninger via sociale medier. For er ét opsigtsvækkende statement først ude på internettet, så går det sindssygt hurtigt før end det er ude til stort set alle, og så kan det ikke slettes fra internettet igen.

Igen kan dette få negativ effekt på en landstræner eller en kommunikationschef for et fodboldlandshold, hvis en spiller eksempelvis har ytret sig kritisk om en situation. Nu skal træneren eller kommunikationschefen også forholde sig til dette, samtidig med han skal forholde sig til så vanvittigt mange andre ting, som eksempelvis en træner også skal.

Der er samtidig også et mis-match mellem, hvornår en spiller optræder i privat sammenhæng og hvornår spilleren er i et landsholdsmæssig, sportslig, professionel sammenhæng. Dette er også utroligt svært at styre, også for spillerne selv.

Jeg har læst mig frem til, at nogle fodboldforbund (og topklubber i hverdagen) har indskrevet specifikke retningslinjer i spillernes kontrakter for, hvornår de optræder sportsligt og professionelt, og hvornår de optræder som privatpersoner.  

Men trenden bliver endnu mere speget, hvis man tager aktørenes familiemedlemmer med i den i forvejen komplicerede ligning. Hvad skal man gøre mod disse? Og kan man gøre noget imod disse? Det mest nærliggende eksempel er vel Samir Nasris kone, der kom med nogle meget kraftige ord omkring Frankrig som land, og Frankrigs landstræner Didier Deschamps, da Nasri blev forbigået til den franske VM-trup.

Efter min mening, må der også være en grænse et sted. Og med almindelig sund fornuft, kommer man oftest ret langt – nogle individer besidder dog ikke så meget af denne størrelsen, åbenbart.

Der er ingen tvivl om, at Verdensmesterskaberne i Brasilien bliver historisk, hvad angår sociale medier. Og hvem tær spå om, hvordan dette aspekt ser ud ved Europamesterskaberne i Frankrig i 2016, VM i Rusland i 2018 og EM i 2020?

Næste
Sofabold.dk
Alle logoer tilhører de respektive klubber, turneringer, forbund og TV stationer - © Sofabold 2011-2020
Vi gør opmærksom på, at alt info er vejledende og TV kanalerne kan lave sidste minuts ændringer. 🤷🏻‍♂️