Håndbold: udnyt dog potentialet!

Ny konkurs har ramt håndbold sporten og hyle koret starter igen. I forbindelse med Aalborg DH’s konkurs, skrev jeg lidt om, hvad jeg mener der skal til for, at stoppe denne uendelige perlerække af klubber der lukker og slukker. Jeg faldt over en artikel af Kenneth Cortsen fra Sport Executive, hvor han meget rammende siger, at viljen til sejr i håndbold er større end økonomien i sporten.

I Vejen EH og Slagelse FH, har det tilsyneladende ikke været overforbrug der har været problemet. De var syge patienter, der havde levet på kunstige åndedræt fra dygtige og ihærdige mennesker, men som nu ikke længere kunne overleve. Sygdommen var, at klubben havde længerevarende løntunge kontrakter og gæld fra gammeltid, som de uden held forsøgte at komme ud af. Kombineret med sponsorer, der ikke levede op til deres forpligtelse eller gik konkurs, så væltede læsset til trods for en kæmpe indsats af ledere, spillere, ansatte og frivillige for, at få vendt skuden. Det er i al fald de officielle udmeldinger og der har indtil videre ikke vist sig noget, som modsiger disse forklaringer.

Jeg er en skarp modstander af, at indføre ekstra kontroller i form af f.eks. revisionspåtegnede kvartalsregnskaber, da det vil påføre klubberne ekstra omkostninger. Det vil gøre alle klubber økonomisk svagere og være dødsstødet for de svageste. I stedet skal man kikke på krav til f.eks. bestyrelse og ledelse, for at få siet de værste fra og få punkteret de mest himmelråbende luftkasteller.

De nye ledere og bestyrelser, skal til at lære, at begå sig i et moderne sponsormarked, hvor de er i skarp konkurrence med såvel andre sportsgrene som velgørenhed, events, zoologisk have og lignende. I takt med, at automatiske offentlige tilskud er blevet reduceret, bliver konkurrencen om sponsorer hårdere, da nye typer organisationer entrerer fundraising markedet. Det betyder, at der er enormt udbud af forskellige sponsorprodukter at vælge imellem for interesserede sponsorer. Håndboldklubberne skal lære, at det ikke længere er nok, at tilbyde en plads på trøjen eller bukserne samt VIP biletter til diverse kampe. Det hører et for længst overstået årti til.

Men håndbold sporten har mange andre potentielle biprodukter at tilbyde sponsorer, der ønsker at udnytte det aktivt i deres kommunikation og markedsføring. Det kunne f.eks. være at udnytte de stærke personligheder i sporten, til at skabe personlige brands, der kan knyttes tæt med klubbens brand. Vi har haft få eksempler på det herhjemme. Tydeligst er stadig brandingen af ”verdensbedste nr. 24” Mikkel Hansen i AG København. Uanset hvor man kikkede hen når AGK spillede i Brøndby Hallen, var der Mikkel Hansen billeder, plakater, figurer osv. Børnene gik i Mikkel Hansen trøjer, svedbånd og spilletøj. Det er en branding, der blev overført til landsholdet. Stadig er Mikkel Hansen den store stjerne, når f.eks. landsholdet spiller slutrunde på hjemmebane, selvom han måske kun spiller på et (for ham) middelmådigt niveau. Samme hype kan skabes om karismatiske rollemodeller som Kristina Kristiansen, Louise Burgaard, Bo Spellerberg, Henrik Mølgaard, Mads Mensah Larsen og Kristian Kjelling, der allerede er kendte og positive navne. Bare tænk, hvilken omtale tøjmærker som Hummel, Kempa eller Mitre kunne få, hvis de sendte nogle af disse navne ud i sportsklubber, skolernes idrætstimer eller på charmeoffensiv indkøbscentre for at promovere sporten, klubben og i sidste ende sponsoren.

Det er personer, der kan bidrage til at modernisere sportens image generelt. Billedet af sporten kan løftes fra at være noget man forbinder med træsko, pommes frites og det ydre Jylland, til atter at være en sport for hele Danmark. Det vil blive nemmere for sporten, at penetrere de nationale medier, da fortællingen om stjernernes præstationer er simple og hurtige og passer lige ind i et 35 sekunders nyhedsindslag. Det gør fortællingen om holdets præstation ikke, da det er for nuanceret og komplekst. Det er stjernerne og de store personligheder, der giver omtale og brænder sig fast i massernes hukommelse. Det er også her, at sporten har sit største økonomiske potentiale.

Næste
Sofabold.dk
Alle logoer tilhører de respektive klubber, turneringer, forbund og TV stationer - © Sofabold 2011-2020
Vi gør opmærksom på, at alt info er vejledende og TV kanalerne kan lave sidste minuts ændringer. 🤷🏻‍♂️