Brøndby IF forlader de nemme TV-millioner
En interessant udvikling fandt sted i denne uge i Superligaen.
Der blev skrevet historie, da Brøndby IF i denne uge ikke kunne skrive under på den næstkommende Tv-aftale med de 11 resterende hold i Superligaen. Det betyder, helt kort og meget firkantet, at Brøndby IF fra første spillerunde i 2015/2016-sæsonen skal sælge sine hjemmekampe på et meget mere selektivt marked. Og de skal gøre det helt selv.
For at ridse situationen op, har Superligaens klubber en TV-aftale, som hvert år står til forhandling (Den nuværende aftale er gældende for 3 år, mens den kommende aftale kan gælde op til 6 år -red). Den traditionelle Tv-aftale er fordelt således, at 30 procent bliver givet til alle klubber som standard, 40 procent af den samlede pulje bliver fordelt efter klubbernes respektive placering efter 11, 22 og 33 spillerunder og slutteligt gives 30 procent af den samlede pulje efter hvor stor værdi klubberne har respektivt på det danske marked for Tv-rettigheder.
Hele den samlede pulje er på godt 270 millioner kroner årligt, og 30 procent heraf skal deles i 12 små bidder – og det er her kæden hopper af for Brøndby IF. Man mener, at der skal være en mere værdimæssig baseret fordelingsnøgle, således at populariteten hos de danske Tv-stationer (dem der betaler til Brøndby IF) skal være mere afgørende for, hvor mange penge, man får ind i klubkassen på sådan en Tv-aftale.
Brøndby IF har med bestyrelsesformand Aldo Petersen i spidsen, i denne uge udtalt at man vurderer, at man kan sælge produktet Brøndby IF bedre end de godt 30 millioner, man forventede den oprindelige Tv-aftale ville give årligt.
Ydermere sagde Aldo Petersen, at man synes det var en spændende udvikling, hvis man f.eks. kunne tilbyde streaming af hjemmekampe på internettet – således er det ikke utænkeligt, at man kan følge Vestegnens hold på sin mobil, tablet eller computer, uden at være i nærheden af et ”traditionelt” Tv.
Dette var nogenlunde, hvad Aldo Petersen sagde i ét af de interviews, jeg har hørt med ham i denne uge omkring den forladte Tv-aftale.
Jo, jo, Aldo.
I teorien og i en ideel økonomisk verden, hvor pengene hænger på træerne, er dette jo en fin mulighed at tilbyde dine seere og fans – men hvor kommer pengene så fra? Brøndby IF skal jo på en eller anden måde ”finansiere bruddet med Tv-aftalen”, altså de godt 30 millioner kroner. De skal ind på en anden måde, hvis dette skal kunne realiseres, alt andet lige.
Omvendt, synes jeg, dette er en spændende udvikling. Det er lidt anderledes, end blot at gå med i en aftale, hvor priserne fra Tv-stationerne stiger og stiger, dermed bliver udbyttet mindre, og klubberne går glip af potentielt flere og flere indtægter. Tænk, hvis man rent faktisk fandt de 30 millioner et sted, så der kunne streames hjemmekampe fra Brøndby Stadion. Snak så lige om ordet ”Klub Tv”! Dette ville vel være historisk, samtidig med, at det faktisk var en klub tv-kanal, og ikke blot klip fra hoteller, træninger og dårligt producerede spiller-interviews…
Interessant er det også, hvis man nu fra Brøndby IFs side fik solgt alle sine hjemmekampe til 1 tv-station – og kun 1! Lad os håbe, at det så ikke bliver Viasat…
Brøndby IFs beslutning om ikke at underskrive den nye Tv-aftale, blev mødt af hovedrysten fra de resterende 11 Superligaklubber. Men hvad nu hvis Brøndby IF og Aldo Petersen faktisk finder en hel ny distributionsmodel, som eksempelvis giver langt over 30 millioner i klubkassen årligt. Hvad gør alle de andre Superligaklubber så?
Dette kan sætte standarder – men jeg er ret skeptisk, og jeg glæder mig meget til at følge deres lidt halvuendelige lange rejse mod målet…
Brøndby IF er lige nu ude af den kommende Tv-aftale. Som i helt ude. Og hvad der også er interessant er, at hvis Brøndby IF kommer tilbage til forhandlingerne en dag, på deres opslidte, grædende knæ, skal samtlige 11 resterende Superligaklubber skrive under på at Brøndby IF og Aldo Petersen er velkomne tilbage. Enstemmigt!
Som jeg har skrevet utroligt mange gange før: Fodbold er fysik, følelser og frem for alt økonomi.
Her er et fuldt overblik over vores kalendere på Sofabold.






































































