Fodbolden er sportens vækstmotor

Når jeg ikke bruger ugentlige timer på at researche og skrive fodboldblogs her på Sofabold.dk, arbejder jeg fuldtid med økonomi og efter fuldtidsarbejdet studerer jeg på Handelshøjskolen i København, CBS, hvor jeg læser en diplomuddannelse i Regnskab og Økonomistyring. Så ud af døgnets 24 timer bruger jeg en betragtelig andel af disse på økonomi og på økonomiske betragtninger. Kort sagt: Jeg interesserer mig rigtig meget for økonomi. Men det er nu ikke min allerstørste passion. For den største passion finder jeg i fodbold og i fodboldens verden. Både med min egen baggrund deri, som jeg har skrevet om før, men også som ud fra en udefra-og-ind-betragtning.

Kombinerer man disse to ting, altså fodbold og økonomi, får man, for mig, en rigtig interessant kombination.  En kombination, der rummer ualmindeligt mange interessante aspekter, og en kombination, som jeg også vil dele lidt ud af i denne uges blog.

Sportsrettigheder er i særdeleshed en milliardindustri, og udviklingen går kun én vej!
Det engelske sportsmagasin SportBusiness har lavet deres årlige rapport om sportsrettigheder med de nyeste tal fra sportsåret 2014, TVSM Global Report 2015 hedder den. Nedenfor har jeg indsat tre af de hovedkonklusioner i infografikker, som rapporten finder frem til. Jeg vil ikke videre behandle disse infografikker, men jeg synes, det er væsentlige informationer i en milliardindustri i rivende udvikling! (Omvendt, jeg går ud fra folk kan læse nedenstående selv, og jeg vil ikke gentage rapportens pointer, når de kan læses nedenfor). 

Blot for at slå størrelsesordenen fast, var det verdens populæreste boldspil, der hev flest kroner ind på rettigheder i 2014. Fordelt på TV, radio og internetrettigheder hev fodbolden (soccer) 13,1 milliarder dollar ind (svarende til 70,347 milliarder danske kroner) i indtægter. Og disse 13,1 milliarder dollar udgør 36 procent af det samlede sportsrettighedsmarked – og fodboldens indtægter er i øvrigt dobbelt så store som den næststørste sportsgren målt på rettighedsindtægter, nemlig amerikansk fodbold.

Siden år 2010 er de 13,1 milliarder dollar, som fodbolden udgør, en stigning på 55 procent i forhold til tallet dengang. Ifølge SportBusiness vil indtægterne via rettigheder nå op på hele 15,8 milliarder dollar i 2017, når vi snakker fodboldrettigheder. Dette svarer til 84,8 milliarder danske kroner.

Men hvem er det så, i fodboldens verden, der trækker denne sindssyge vækstrate? Det er i særhed Premier League, der sætter fut i det hele. Dernæst kommer Champions League, Serie A, Ligue 1 og Primera Division.

Premier League opnåede i sin helhed en indtægt på 1.593 milliarder dollar i 2010, og deres indtægter var steget til hele 2,966 milliarder dollar i 2014. Den næststørste pengemagnet, Champions League, havde i 2010 en samlet indtægt på rettigheder på 1,308 milliarder dollar, og her oplevede man kun en lille stigning til 1,492 milliarder dollar i 2014.

Der er uendeligt mange spændende indfaldsvinkler, når man snakker om sport og økonomi i almindelighed. For mange år siden, hørte jeg dog et af de mere banebrydende. Jeg husker det ret klart. Det var i et P1-program, hvor DRs radiodokumentarredaktion havde fokus på Sydafrika og hele deres arrangement af VM-slutrunden i 2010. I en bisætning blev det nævnt, at ”om nogle år ude i fremtiden, ville sportsrettighedsudbydere give billetter gratis væk, fordi indtægterne på sportsrettigheder ville være så markant større, end indtægterne på billetindtægter”. Dengang tænkte jeg, at dette ville være utopisk. I dag er jeg dog mere sikker på, at de havde ret.

Faktisk viser flere amerikanske rapporter, fra blandt andre det anerkendte revisions- og rådgivningsfirma, PWC, at i 2019 vil der på markedet for sportsrettigheder og billetindtægter nås et breakeven. Altså, at billetindtægterne og indtægterne fra sportsrettighederne fylder lige meget i den samlede sportsøkonomiske kage.

Altså er ændringen i indtægterne fra sportsrettigheder større, end ændringen i billetindtægterne. Dette har været en klar tendens i de seneste håndfuld år, meddeler PWC ifølge The Wall Street Journal.

Man kan ud fra en økonomisk betragtning også opfatte det således: Du, der sidder hjemme i sofaen, er mere værd for dit lokale sportshold, end supporteren, der sidder på stadion! Og dette er gældende både ud fra en totalbetragtning, men i fremtiden i særdeleshed også ud fra en marginalbetragtning. Faktisk melder PWC, at i perioden fra 2012 til 2015, vil indtægtsændringen (i positiv retning) være 40 procent på medierettigheder, mod kun 15 procent i billetindtægter. Det er en klar forskel, og en tendens, der ikke er til at tage fejl af!

Hele PWC’s rapport kan hentes her: http://www.pwc.com/gx/en/hospitality-leisure/changing-the-game-outlook-for-the-global-sports-market-to-2015.jhtml.

Denne peger på en masse tendenser inden for sportsverdenen og lister også nogle af sportens helt store problemstillinger i fremtiden så som problemmatikken, jeg har behandlet her i blogindlægget i dag. Den indeholder samtidig afgørende infografikker, samt de helt rå data, som rapporten bygger på oplistet i tabelformat. Det er klart et læs værd, når du alligevel læser bloggen her.

Der er ingen tvivl om, at sporten, og fodbolden i særdeleshed, stor overfor nogle kæmpe udfordringer inden for de næste 5-10 år. Med stigende fokus på sportsrettigheder, og med stadigt stigende spilleromkostninger (især i fodboldens verden), er der et enormt pres på aktørerne og klubberne. Har man råd til at sige nej til storsponseren, der kræver mange ting igen? Nej, det har man sandsynligvis ikke. Omvendt, i en fremtid, hvor sociale medier og sport går fantastisk godt sammen, er det også enormt tiltrækkende for den individuelle aktør at stå frem her. Især på den korte bane.

Og hvorfor er fodbolden særlig truet? Jo, det svar er ganske simpelt. Fodbolden er sportens vækstmotor, og det er den sport flest mennesker rundt om på kloden ser. Flere rapporter, jeg har skimmet i min research til dette blogindlæg spår, at omkring 3-3,5 milliard personer ser jævnligt fodbold enten på tv’et eller på stadion. Og med så mange tilskuere er det med afstand også den sportsgren, der trækker de største overskrifter. Både i dagligdagen, men også økonomisk set. Bare i Europa, har vi igennem de seneste 10 år, set en enorm udvikling i spillerpriserne på aktørerne rundt om i de store ligaer. Måske er dette bedst eksemplificeret ved at kigge på den dyrest-handlede fodboldspiller i år 1998, Danílson fra São Paulo til Real Betis. Herren kostede godt 31 millioner euro. Til sammenligning kostede de hidtil dyreste fodboldspillere i historien, Gareth Bale og Christiano Ronaldo mellem 91 og 100 millioner euro. Hver…

Fodbolden er en milliardforretning. Og tendensen går kun én vej… 

Næste
Sofabold.dk
Alle logoer tilhører de respektive klubber, turneringer, forbund og TV stationer - © Sofabold 2011-2020
Vi gør opmærksom på, at alt info er vejledende og TV kanalerne kan lave sidste minuts ændringer. 🤷🏻‍♂️