×

Tak for dit besøg

Vi håber du er glad for hvad vi laver her på Sofabold, samt at du vil give os et like på Facebook som en lille påskønnelse for vores arbejde her på siden.

Hvis du er RIGTIG glad for Sofabold, er du også velkommen til at dele, så andre også kan få glæde af os.

Ligemeget hvad, så påskønner vi dit besøg!

 

Sofabold.dk

Det bedste overblik over LIVE sport på TV.

Hent i App Store Nu på Google Play
Hent i App Store Nu på Google Play

Smid løbeskoene og spil bold i stedet

Benny Jaksland, 14. august 2013 klokken 22:09 (Håndbold)

Skolernes sommerferie er slut og de fleste steder er det ensbetydende med, at træningen i de danske håndboldhaller starter op igen. Mange steder betyder træningsopstart også, at løbeskoene skal snøres og der skal nogle kilometer i benene. Spillerne skal jo i form og der skal bygges en grundform.

Det virker nærmest som en masse psykose eller perspektivløs reflekshandling blandt trænerne. Uden jeg nogensinde har forstået idéen med, at lade spillere, der møder op for, at lege med en bold, dyrke en holdsport og konkurrere på 20 gange 40 meter, spilde deres tid med at slide asfalterede landeveje tynd, løbesko og deres knæ og ankler unødigt.

Udnødvendig stor belastning
For fakta er løb , er en stor belastning for særligt knæ og hofter. Led som så rigeligt bliver belastet gennem en lang håndboldsæson. Desuden bliver spillerne sjældent instrueret i korrekt løbeteknik inden de sendes afsted, hvilket unødvendigt øger belastningen på deres fysik. Jeg har utrolig svært ved, at forstå hvorfor spillerne skal slides på denne måde. Jeg har endnu ikke se håndboldspiller, der i løbet af en kamp løber 5 eller 10 km i moderat tempo og uden pause. Håndbold er (ligesom så mange andre boldspil) karakteriseret ved korte perioder med intensivt arbejde, masser af forskellige bevægelser, spring og tacklinger. Altså små intensive energiudladninger der varer typisk 5-10 sekunder, hvor musklerne skal trække på de energiressourcer de har indbygget (herefter pause der varer et sted mellem 5 og 2 minutter), fremfor en kontinuerlig forbrænding, hvor kroppen langsomt drænes for energi. Dvs. det som korrekt hedder anaerob og aerob forbrænding.

Hvor eksempelvis cykling og langdistanceløb er ren aerob forbrænding, hvor (i en meget forsimplet men nok ikke helt videnskabelig korrekt forklaring) musklerne bliver tilført energi i samme takt som de forbrænder, så er håndbold en blanding men med anaerob forbrænding som den væsentligste faktor, hvor musklerne forbrænder energi hurtigere end kroppen kan tilføre ny, så man reelt tærer på den energi der er lagret i muskelerne.

Brug andre alterntiver der er mere relevante
Jeg medgiver dog, at løbetræningen KAN have et formål. Det kan være fremragende opvarmning, hvis haltiden er begrænset, distancerne holdes på 2-3 km og spillerne instrueres i korrekt løbeteknik. Min første handling som ny træner i en klub, har altid vare, at  jeg som det første gjort løbetræningen frivillig. De der faktisk synes det er sjovt selvfølgelig skal have lov, men at jeg i øvrigt kan gøre træningen både hård og relevant i forhold til, at træne de fysiologiske parametre der skal bruges i sporten gennem diverse øvelser med bold.

Hvis spillerne bevistløst sendes på løbeture, vidner det ofte om mangel på viden og inspiration fra trænerens side, fremfor at det egentlig er et tegn på, at træneren har en plan og et formål med træningen. Selvfølgelig er der, særligt i de bedste rækker, undtagelser til denne generalisering, men jeg vil ønske at spillerne ville sætte spørgsmålstegn ved formålet med løbetræning og Coopertests.

Aerob træning har bestemt et formål indenfor håndbold. Men at effekten af en træning i høj grad afhænger af spillernes motivation, skal træneren være i stand til at gøre træningen relevant og vedkommende. Det er væsentligt sværere at styre intensitet og udbytte ved træning med bold, ligesom det kræver meget af spillernes disciplin. Men al træning, herunder løbetræning, er afhængig af, at spillerne rent faktisk gider at deltage. Jeg vil til enhver tid påstå, at såfremt man er i stand til at variere træningen, kan eksempelvis forskellige variationer af “basisbold” hvor spillerne engagerer sig, vil give mindst ligeså gode resultater, som løbetræning spillerne blot ser som et nødvendigt onde.

Selvtræning
Da det tager længere tid, at opnå effekter med aerob træning, bør man i fasen efter sommerferien prioritere det højt. For at for et forspring i denne fase opfordrer mange trænere til, at spillerne selvtræner i løbet af sommerferien. Nogle laver endda et løbeprogram, hvor spillerne rigtigt kan slide deres knæ og løbesko. Hvorfor ikke lade dem cykle eller svømme, der slider mindre på de vitale knæ og hofteled? Lad dog de stakkels knæ få en pause og opfordre dem i stedet til at tage cyklen frem, instruer dem i, hvordan man cykler uden at belaste knæene og kombiner det med diverse “knæøvelser”, der kan forebygge de alvorlige knæskader der stadig er mange af indenfor håndbold.

Uddannelse af trænere
De manglende alternativer til løbetræningen hænger ofte sammen med manglende uddannelse af træneren, hvilket betyder at træneren bruger samme metoder og gentager de forkerte konklusion som vedkommende selv var udsat for. De sidder fast som urokkelige religiøse mantraer. Dette gælder også den anaerobe træning. Hvorfor kan intervaltræningen ikke laves MED bold og skud/tacklinger? der er ikke nogen logisk grund til, at holde bolden ude af træningen. Særligt indenfor breddeidrætten. Derfor skal dette indlæg slutte med et opråb til trænerne, når nu de går i gang med sæsonen: tænk ud af boksen. Viden og inspiration til øvelser kan hurtigt hentes ved nogle få klik på internettet! Kik evt. på andre sportsgrene og søg inspiration her. Brug gerne jeres netværk indenfor andre idrætsgrene til at hente viden og øvelser fra eksempel fitness, cykling, løbetræning osv.

Trænere: tænk ud af boksen og moderniser jer!

Spillere: stil spørgsmål og krav til jeres trænere!





Andre blogindlæg af Benny Jaksland:

27. april 2017
11. april 2017
17. maj 2016
07. maj 2016
24. april 2016
06. april 2016
21. marts 2016
17. februar 2016
01. februar 2016
29. december 2015
08. juli 2015
30. maj 2015
03. maj 2015
31. marts 2015
26. februar 2015
08. februar 2015
03. januar 2015
08. december 2014
18. november 2014
21. september 2014
05. september 2014
18. juni 2014
28. maj 2014
07. maj 2014
24. april 2014
09. april 2014
13. marts 2014
22. januar 2014
14. januar 2014
08. januar 2014
18. november 2013
11. november 2013
02. november 2013
23. oktober 2013
06. oktober 2013
26. september 2013
20. september 2013
04. september 2013
27. august 2013
06. august 2013
26. juli 2013
04. juli 2013
11. juni 2013
31. maj 2013
26. maj 2013
20. maj 2013