Sofabold.dk

Det bedste overblik over LIVE sport på TV.

Hent i App Store Nu på Google Play
Hent i App Store Nu på Google Play

Kan godt forstå hvis TV kanalerne strammer grebet

Jakob Termansen, 08. januar 2018 klokken 10:04 (Fodbold)

Her hen over weekenden deltog jeg i en noget længere debat/snak på Twitter, en snak der til tider dukker op igen og igen, nemlig snakken om rettigheder. Ikke så meget rettighederne til at vise Serie A eller Premier League i TV, for disse ligger ret fast. Med hvad med alle disse små klip, enten i GIF format eller ren video af mål og andre situationer fra kampe i TV.

Hele debatten startede, da en danske journalist, som jeg ikke behøver nævne her, da jeg ikke har noget ønske om at hænge nogen ud, delte et klip optaget med hans telefon, af Andreas Cornelius mål for Atalanta, scoret mod AS Roma i weekendens kamp. Dette afstedkom en ganske venligt svar fra en TV3 SPORT journalist, om det ikke var et meget afslappet forhold til rettigheder at ligge det klip online.

Helt utroligt var der pludselig rigtig mange der deltog i snakken. Nogle mente at det at vise et mål gik ind under citat reglerne, mens andre beskyldte TV3 SPORT for at fare frem med bål og brand. Jeg har selv haft debatten med flere danske bettingfirmaer, som i efteråret gjorde det samme, smed det ene klip af mål ud på twitter efter det andet. Jeg brugte selv fremgangsmåden med at spørge hvor de havde købt rettighederne til at gøre det, da det da også var noget vi gerne ville gøre her på Sofabold. Alle gange endte det i det samme, klippet blev fjernet.

Jeg kan sagtens forstå man gerne vil dele et mål eller en kontroversiel situation fra en kamp med sin følgere, om det er på Facebook, Twitter eller andre sociale medier. Folk lapper det i sig og viser ofte de påskønner det med enten likes og/eller delinger til deres egne følgere. Problemet er dog, at det er en klar overskridelse af de rettigheder som TV kanalerne har betalt i dyre domme for.

Men betyder det virkelig så meget, det er jo bare et enkelt mål? Ja, for TV kanalerne betyder det faktisk noget. De får en indtægt hver gang en person besøger deres website for at se Andreas Cornelius har scoret, eller det flotte mål som Daniel Wass scorede mod Real Madrid søndag aften. Selvfølgelig kan hverken TV3 SPORT eller Eurosport mærke på bundlinjen om der er 10 eller 100 færre der klikker ind for at se et mål, men hvis tallet pludselig er 10.000 eller 100.000, så begynder det formentlig at skabe panderynker.

Både TV3 SPORT og Eurosport har, som jeg er orienteret, været yderst tilbageholdende med at skride ind over for disse deleinger af mål her i Danmark. Det vil dog være naivt at tro, at de ikke holder øje med problemet og er klar til at reagere, hvis de mener problemet bliver for stort. Og det er et problem som både Facebook og Twitter er klar over. Begge medier er hurtige til at reagere med både midlertidige og permenente lukninger af kontoer, hvis de får en anmeldelse om brud på rettigheder.

Jeg skal blankt indrømme, at vi selv har oplevet et “take down” på Sofabold’s Twitter konto. I efteråret gæstede vi Lyngby Stadion i forbindelse med et UEFA Europa League opgør og filmede et kort 30 sekunders klip af banen før kampstart. To dage senere fik vi en besked fra Twitter om, at klippet var blevet fjernet, da musikken man kunne hører fra stadionhøjtalerne var et brud på copyright når de blev afspillet i en video på Twitter.

Specielt Premier League har kørt hårdt på de sociale medier for at beskytte rettighederne, ligesom Alka Superligaen også flere gange har vist tænder på specielt Facebook. Det er derfor blot et spørgsmål om tid, før TV kanalerne selv begynder at stramme grebet om deres rettigheder.

Dansk Journalistforbund har lavet en rigtig fin guide omkring ophavsret på de sociale medier, som fortæller om hvad man må og ikke må …

Hvis du deler, videresender, embedder eller liker materiale, som er ulovligt uploadet, medvirker du til en fornyet ophavsretskrænkelse, og dette kan føre til et økonomisk krav fra ophavsmanden.

Du kan finde hele guiden her: https://journalistforbundet.dk/sociale-medier-og-ophavsret