Sofabold.dk

Det bedste overblik over LIVE sport på TV.

Hent i App Store Nu på Google Play
Hent i App Store Nu på Google Play

Hvordan er DIN Superligaklub på Twitter?

Martin Dalskov, 03. marts 2013 klokken 09:41 (Fodbold)

Denne weekend er skelsættende for mange. For netop i denne weekend begynder Danmarks bedste fodboldrække, Superligaen, igen. Efter en alt for lang pause, vil nogle nok mene. I denne uge laves der en analyse af hvordan dit Superliga-hold har ageret på det sociale medie Twitter, i gennem den lange Superliga-pause.

Hvorfor har jeg ikke taget Facebook med? Tjooo. Fordi nyhedsstrømmen på Twitter gerne går hurtigere, der er større incitament til at skrive kortere beskeder og så er det nemmere at måle - da mediet stadig er nyt for de fleste danskere. Derudover er "nyhedshistorierne" fra klubberne oftest de samme, på både Twitter og Facebook. D

er udtrækkes tal fra et "Social Media"-værktøj ved navn Twopcharts.com - et værktøj der kan måle strømmen af forskellige parametre, så som Followers (følgere/fans) og Tweets (opdateringer).

Klubberne har, så vidt vides, en del af ansvaret for at der mangler data hos de respektive klubber! Om de bærer hele ansvaret vides ikke. Jeg giver en karakter på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er det dårligste og 10 er det bedste. Og lad os så komme i gang!

TABEL:

Superligaklub Nye Followers Antal nye Tweets Aktiv siden Tweets pr. måned Nye Followers pr. mdr. Bemærkninger
AaB 348 340 Apr. 2012 113,33 116,00  
AGF 308 453 Jul. 2010 151,00 102,67  
AC Horsens 169 122 Okt. 2012 - - Mangler data
Brøndby IF 913 205 Mar. 2009 68,33 304,33 Har også Live-konto
Esbjerg FB 92 51 Jul. 2012 17,00 30,67  
FC København 718 222 Mar. 2009 74,00 239,33 Har også Live-konto
FC Midtjylland 137 83 Jan. 2013 - - Mangler data
FCN 1.876 168 Feb. 2010 - - Mangler data
OB 182 428 Okt. 2009 142,67 60,67  
Randers FC 49 11 Jul. 2011 - - Mangler data
Silkeborg IF 485 200 Aug. 2009 66,67 161,67  
SønderjyskE 331 0 Nov. 2011 - - Mangler data

Aalborg Boldklub
AaB har været særdeles aktiv på Twitter igennem de sidste 3 måneder, hvor de har tredjeflest nye tweets pr. måned. Derimod har de ikke været gode til at tiltrække nye følgere, eller fans, igennem Superliga-pausen. Set i lyset af hvor relativt kort til de har været på det sociale medie, må der stadig være plads til forbedring! Dommen: 5

Aarhus GF
Aarhus Gymnastikforening er klart det hold i Superligaen, der igennem pausen fra december-marts har været mest aktiv på twitter. De har den højeste Tweet-kvotient. AGF har fået godt over 300 followers om måneden, igennem pausen, og da de har været aktive på Twitter siden Juli 2010, må dette være godkendt uden at være prangende. Årsagen til den lille fremgang er enten, at der blot er kommet flere AGF-fans på Twitter, eller at de simpelthen har generet flere fans, via deres Twitter-feed. Dette er dog gætværk. Dommen: 6

AC Horsens
Horsens' gule fare har været at finde på Twitter igennem 5 måneder. På denne tid, har de blot skrevet 122 opdateringer til fans (og presse), og blot anskaffet 169 følgere. Det er lidt mere end 1 følger/fans pr. dag! Der er i den grad plads til forbedring. Og dét faktum at der ikke føres statistik over klubben, trækker også ned! Dommen: 3

Brøndby IF
På trods af sportslig (og MÅSKE økonomisk-) krise på den Københavnske Vestegn, går det forrygende godt på det sociale medie Twitter. Her har de skrevet tredjefærrest nye Tweets, men har tiltrukket allerflest nye følgere, igennem Superliga-pausen. Klubben der i skrivende stund ligger sidst (eller næstsidst afhængigt af resultatet idag, søndag), er klubben der generer flest følgere, med et lavt antal Tweets. Brøndby er sammen med ærkerivalerne fra FC København, en af de to klubber er først var aktiv på det sociale medie: Fremragende! Dommen: 9

Esbjerg FB
Esbjerg har været på Twitter i 9 måneder, og bare i de sidste 3 måneder har tilgangen af nye følgere ikke været prangende! Faktisk har de kun opnået det der svarer til én følger pr. tre dage. Det må siges at være i den sløje ende. Til gengæld har de heller ikke været voldsomt aktive, hvilket kunne tyde på en manglende strategi på dette område. Dommen: 4

F.C. København
Københavnerklubben har været lidt mere aktiv end rivalerne fra Brøndby, men til gengæld har fået færre følgere, igennem Superliga-pausen. Klubben har til gengæld været aktiv på Twitter siden marts 2009, hvilket igen er det længste (sammen med Brøndby) i hele Superligaen. Dette må trække gevaldigt op - Twitter er det nye, hvilket man så i FC København for snart 4 år siden! Dommen: 8

FC Midtjylland
Holet fra Heden har blot været medlem i 2 måneder. Sølle 2 måneder. På den korte tid har de skaffet 137 følgere og skrevet 83 Tweets. En regulær spam-maskine! Noget kunne tyde på en målrettet strategi fra deres side, og man må formode at de bliver aktive i fremtiden på det sociale medie. Vi lander midt i skalaen, da det ville være usagligt at bedømme dem over samme horisont som alle de andre klubber. Dommen: 5

FC Nordsjælland
Danmarksmestrene anno 2012 har været særdeles aktiv på Twitter - men de har ikke data fra de sidste 3 måneder. Dog er min fornemmelse, at de først er blevet aktive inden for det sidste halve år. De har på præcis 2 år skabt sig en følgerskare på 1.876 og skrevet 168 opdateringer/nyheder. Mangel på data er skidt (!). Dommen: 4

Odense Boldklub
O'ense Boldklub har været en decideret spam-maskine i Superliga-pausen. I de 3 måneder pausen har varet, har de skrevet 142 opdateringer om måneden! Enten har de tilknyttet deres nyhedsfeed til deres Twitter-profil, eller så har de en fast og målrettet strategi for projekt-Twitter (begge ting kan dog være tilfældet). Enten gider folk ikke spammes af nyheder, eller så har OB-fans'ne ikke opdaget deres klub på Twitter. De har i hvert fald været rasende dårlige til at skaffe nye følgere på disse 3 måneder. Faktisk næstdårligst! Dommen: 4

Randers FC
Hestene fra Randers har været 'aktive' på Twitter siden Juli 2011... Aktive er måske så meget sagt, men de har hvert fald skrevet bare 11 opdateringer/nyheder på 21 måneder! På samme tid har de blot skaffet 49 følgere eller fans. Klart analysens næstdårligste! Derudover mangler der data - hvilket måske kan skyldes den manglende aktivitet. Dommen: 2

Silkeborg IF
På trods af Silkeborgs størrelse, både som klub og som sportsligt brand, har de overraskende mange følgere på Twitter. De skaber endda også rigtig mange nye følgere hver eneste måned. Stor tommelfinger opad, herfra! De har været aktive siden August 2009, hvilket måske kunne tyde på en 'Social Media'-strategi fra deres side. Flot af en klub, med den størrelse! Dommen: 7

SønderjyskE
Sønderjyderne har været på (bruger med vilje ikke ordet 'aktiv') Twitter siden November 2011 - i 16 måneder!!! Og i denne periode har de begået 0 opdateringer/tweets. Imponerende og lidt tragisk-komisk, i sig selv. På trods af dette har de skabt sig 331 følgere. Jeg begriber ikke hvordan. Testens absolutte bundprop! Dommen: 1





Andre blogindlæg af Martin Dalskov:

02. oktober 2016
25. september 2016
04. september 2016
28. august 2016
21. august 2016
17. juli 2016
10. juli 2016
03. juli 2016
26. juni 2016
19. juni 2016
12. juni 2016
08. maj 2016
01. maj 2016
17. april 2016
10. april 2016
27. marts 2016
20. marts 2016
13. marts 2016
06. marts 2016
28. februar 2016
21. februar 2016
14. februar 2016
07. februar 2016
31. januar 2016
24. januar 2016
17. januar 2016
10. januar 2016
03. januar 2015
20. december 2015
13. december 2015
06. december 2015
29. november 2015
22. november 2015
15. november 2015
08. november 2015
01. november 2015
18. oktober 2015
11. oktober 2015
04. oktober 2015
27. september 2015
13. september 2015
06. september 2015
30. august 2015
23. august 2015
02. august 2015
26. juli 2015
19. juli 2015
12. juli 2015
28. juni 2015
21. juni 2015
14. juni 2015
07. juni 2015
31. maj 2015
25. maj 2015
17. maj 2015
10. maj 2015
03. maj 2015
05. april 2015
29. marts 2015
22. marts 2015
15. marts 2015
08. marts 2015
01. marts 2015
22. februar 2015
15. februar 2015
08. februar 2015
01. februar 2015
18. januar 2015
11. januar 2015
04. januar 2015
14. december 2014
07. december 2014
30. november 2014
23. november 2014
16. november 2014
09. november 2014
02. november 2014
26. oktober 2014
19. oktober 2014
21. september 2014
14. september 2014
07. september 2014
31. august 2014
17. august 2014
10. august 2014
03. august 2014
27. juli 2014
20. juli 2014
13. juli 2014
06. juli 2014
22. juni 2014
15. juni 2014
08. juni 2014
01. juni 2014
25. maj 2014
18. maj 2014
11. maj 2014
20. april 2014
13. april 2014
06. april 2014
30. marts 2014
23. marts 2014
16. marts 2014
09. marts 2014
02. marts 2014
23. februar 2014
16. februar 2014
09. februar 2014
02. februar 2014
19. januar 2014
12. januar 2014
05. januar 2014
15. december 2013
08. december 2013
01. december 2013
24. november 2013
17. november 2013
10. november 2013
03. november 2013
27. oktober 2013
20. oktober 2013
13. oktober 2013
06. oktober 2013
29. september 2013
15. september 2013
08. september 2013
01. september 2013
18. august 2013
10. august 2013
28. juli 2013
21. juli 2013
30. juni 2013
23. juni 2013
16. juni 2013
02. juni 2013
26. maj 2013
19. maj 2013
12. maj 2013
05. maj 2013
28. april 2013
21. april 2013
14. april 2013
07. april 2013