Sofabold.dk

Det bedste overblik over LIVE sport på TV.

Hent i App Store Nu på Google Play
Hent i App Store Nu på Google Play

Hvor blev pause minutterne af?

Jakob Termansen, 15. oktober 2015 klokken 12:54 (Fodbold)

I weekenden før landskampspausen besluttede jeg mig for at lave et lille eksperiment. Hvor meget fodboldsnak får man som seer enlig i pausen af en fodboldkamp der sendes i TV?

Desværre skulle det vise sig at være ret nedslående resultat jeg kom frem til. For at det hele ikke skulle dreje sig om en enkelt kanal eller udbyder, besluttede jeg mig for seks kampe, tre kampe på TV3 SPORTS kanaler (3+, TV3 SPORT 1 og TV3 SPORT 2) og tre kampe fra Discovery Networks Danmarks kanaler (6’eren, Canal9 og Eurosport Danmark).

I fem ud af de seks kampe fik man som seer under to minutters snak fra værterne. Altså under to minutter sende tid, ud af en pause på 15 minutter, der ikke var reklame købt eller reklame for en af udbyderens andre TV programmer. Værst stod det til en enkelt gang, da tiden var nede på under halvlandet minut, mens den “bedste” tid var 2 minutter 14 sekunder. Det er altså minimum 12 minutters reklametid, ud af en pause på 15 minutter, jeg som seer får leveret i pausen af en fodboldkamp.

Der er selvfølgelig ingen tvivl om, at det er dyrt at sende fodbold på TV. Priserne for rettighederne til Premier League, La Liga, Serie A og Alka Superligaen har fået et gevaldigt hop de seneste år, ligesom den regning fra YouSee der dumper ind i postkassen har. Priserne på rettighederne stiger gang for gang, da udbyderne ved, at seerne er der til produktet. TV kanalerne køber rettighederne, da de ved seerne er der til produktet - men produktet bliver hele tiden forringet. Jeg kan huske de tider hvor der rent faktisk forgik en analyse af kampens første 45 minutter i pausen. Nu er der knap nok tid til at vise highlights fra første halvleg, inden kommentatoren skal sige, “Vi er straks tilbage med anden halvleg”, hvorefter man som seer skal igennem mindst fem minutters reklame mere.

Var det ikke en idé at sætte prisen på pause reklamerne op med 30 procent og cutte reklame tiden i pausen med 30 procent samtidig. Så kunne vi seer i det mindste få 5 minutters gennemgang af kampen i pausen, i stedet for de første fem minutter af anden halvleg skal bruges til dette.

Der er sikkert nu folk med forstand på TV reklamer der tænker, at priserne på TV reklamer er fastlagt af markedspriser, de koster det de nu engang koster. Det er sikkert også fint nok, men hvis blot 20 procent (og det er sikkert meget lavt sat) gør som jeg, så bruger de altså penge på noget folk ikke ser. Når jeg sidder og ser en fodboldkamp søndag eftermiddag, så er det første jeg gør når dommeren fløjter til pause, at skifte kanal. 

Lang tids erfaring har lært mig, at ligegyldigt hvor dygtig kommentatorerne eller værterne er, så er der intet de kan kommunikerer til mig på tæt på to minutter, som er værd at sidde igennem 12-13 minutters reklame for.

Det må være tid til nytænkning for TV kanalerne, da jeg absolut ikke kan være den eneste der skifter væk fra kanalen, da de første 200 gange med, “Hej, jeg hedder Brian Laudrup…” var nok.