×

Anmeldelse: "Ronaldo"

Ulrik Forsom, 23. oktober 2016 klokken 13:09 (Fodbold)

Guillem Balague er en af verdens førende fodboldskribenter, hvilket han har bevist flere gange med biografier om Pep Guardiola og Lionel Messi. Nu har han så begået en biografi om Cristiano Ronaldo og bogen, der blot bærer titlen "Ronaldo" er allerede blevet kåret som årets fodboldbog i England i 2016. Er det så årets bog? Og hvad gør den i så fald fortjent til den hæder?

Det første spørgsmål er jo svært at svare på fordi det er smag og behag, men Guillem Balague skriver fantastisk godt og han gør sit arbejde grundigt. Og dette er ikke en typisk biografi skrevet af en journalist med dybfølt respekt for den person han beskriver. Næh, Balague starter faktisk bogen med at forklare at det er et citat fra bogen om Lionel Messi, der har gjort at han valgte at skrive en bog om Ronaldo, på trods af at Balague ikke nærer specielt varme følelser for Ronaldo som person. Det er i hvert fald det klare indtryk undertegnede sad med mens jeg læste bogen. Citatet fra den anden bog omhandler Ronaldo, der i en situation angiveligt har kaldt Messi "motherfucker". Dette faldt åbenbart Ronaldo så meget for brystet at han truede Balague med sagsanlæg for injurier. Balagues svar var altså at udgive en bog om Ronaldo.

Bogen følger Ronaldo fra hans tidligste barndom og frem til hans nuværende karriere i Real Madrid. Man kommer tæt på personen Ronaldo, og ikke blot fodboldspilleren. Vi hører om hans forhold til sin mor og far, søskende og de forskellige personer der præger, og har præget, hans fodboldkarriere. Hertil hører ikke mindst Jorge Mendes og Sir Alex Ferguson, der begge har fået stor indflydelse på den karriere som Ronaldo har fået.

Guillem Balague skriver, som nævnt ovenfor, brandgodt og hans måde at skrive på lader ham også vandre ud af tangenter, så man kommer rundt om hele Ronaldo i stedet for kun at se den Ronaldo der er at finde i tv og reklamer. Han er en person, der bliver beskrevet af psykologer, trænere og tidligere og nuværende holdkammerater og faktisk er der kun en enkelt person, der ikke er blevet interviewet i denne bog; Ronaldo selv. Han optræder dog med citater taget fra andre sammenhænge og tidligere interviews foretaget af Balague. Det gør faktisk at bogen bliver mere fuldkommen end hvis man konstant skulle have Ronaldos egen vision præsenteret. Det er, for mig, mere interessant at høre Gary Neville fortælle om de tvivl hans holdkammerater i United havde i forhold til om Ronaldo overhovedet ville slå igennem i klubben. Det giver en ærlighed i bogen som jeg synes gør bogen bedre end mange andre biografier.

Men er Balague så kritisk overfor Ronaldo? Med tanke på årsagen til at han kastede sig over projektet kunne man blive forledt til at tro at han ville være kritisk overfor Ronaldo, men jeg synes faktisk at han lykkes meget fint med at være objektiv i forhold til at beskrive den sammensatte person som Ronaldo er. Han bruger sportspsykologer og fitness-trænere til at beskrive Ronaldos behov for hele tiden at blive bedre som et resultat af den opvækst han har haft på Madeira, men Balague beskriver også Ronaldo som en person der sørger for sine nærmeste og som i høj grad har brødfødt familien, både direkte og indirekte. Flere af hans søskende er ansat i CR7-kæden og hans mor Dolores, som Ronaldo er ganske tæt på, har han forsørget siden den tidligste tid som professionel i Sporting Lissabon. Man får altså ikke indtryk af Ronaldo som en krukket og selvoptaget person. Nuvel, det er vigtigt for ham at blive bekræfttet som den bedste, men det er her Balagues sportspsykologer giver en forklaring ud fra blandt andet opvækst og tårnhøje forventninger til sig selv. Hans afholdenhed fra alkohol og andre laster bliver beskrevet som et resultat af faderens alkoholmisbrug og broderen Hugos narkomisbrug. Men mest af alt er det nok også fordi det kan forhindre hans trlningsmæssige udvikling. Og intet kommer i vejen for karrieren.

Bogen er rigtig god og velskrevet og den fortjener så absolut den hæder den har fået i England og den kommer til at stå tilbage som en must-read bog for alle der kan lide Cristiano Ronaldo, og også for folk der kan lide at hade Cristiano Ronaldo. Guillem Balague slår igen en streg under at han hører til i den absolutte topklasse når det kommer til at skrive fodboldbøger.

Ronaldo skrevet af Guillem Balague, udkommet på dansk på forlaget Peoples Press den 30.9.2016