×

Anmeldelse: "Rød Djævel"

Ulrik Forsom, 14. oktober 2016 klokken 15:02 (Fodbold)

Eks-fodboldspilleren Mads Timm har udgivet selvbiografien “Rød Djævel - Sådan blev jeg IKKE stjerne i Manchester United” i samarbejde med journalisten Søren Baastrup og den er netop udkommet på forlaget Peoples Press.

Nu er det sådan med selvbiografier at de jo fortæller historien ud fra et subjektivt synspunkt og det er selvfølgelig noget man skal have med i sine overvejelser, når man læser en bog af denne type. Det er altså Mads Timms egen historie fortalt til journalisten, der skriver historien ned. Det er i særdeleshed vigtigt at huske på, når man råt for usødet bliver præsenteret for Timms holdninger til trænerne i Manchester United og OBog medspillerne samme steder. For det er bestemt ikke pæne ting som Mads Timm kan fortælle om træningskulturen i Manchester United og i OB eller om de mange medspillere som han har spillet sammen med i sine år som professionel i de to klubber.

Der bliver således langt godt og grundigt ud efter Alex Ferguson, Lars Olsen, Kim Brink, Morten Olsen og ikke mindst Viggo Jensen og jeg mangler måske lidt at Mads Timm også i højere grad i løbet af bogen erkender at han nok bare ikke havde psyken til at være topprofessionel. I bogen hæfter han sig flere steder ved pengene i moderne fodbold og han skriver åbent om løn- og kontraktforhandlinger med de to klubber. I den forbindelse langer han også ud efter Karsten Aabrink og fodboldagenter generelt, men igen mangler jeg at han accepterer at han faktisk måske er den der ikke passer ind istedet for at generalisere over hvordan fodboldverden bare er et koldt og kynisk sted. Han skriver i bogen at han udvikler sig til at være et koldt menneske i sine år i fodbold, men rent faktisk virker det ikke sådan når man sidder og læser bogen. For jo, han bliver nok følelseskold i forhold til sine omgivelser, men han bliver bestemt ikke hærdet i forhold til sig selv og sine egne forventninger til omgivelserne. Han bliver glad for penge og prostituerede og det er fint at læse om, men egentligt ikke synderligt interessant ilængden.

Når man læser bogen virker det som om Mads Timm ønsker at bevise at han er et produkt af den gode tid med inklusion og fællesskab og at det er fodboldmiljøets skyld at han selv og andre talenter bliver ødelagt. Og jeg siger bestemt ikke at det ikke er sådan, men jeg mangler at Timm i langt højere grad end jeg synes er tilfældet, forstår at det i høj grad også er hans eget ansvar at psyken ikke holdt til det. Han skifter til verdens førende fodboldklub i 2000, som 15-årig. Alene her burde der nok have været nogen omkring ham, der rådede ham fra det for det er for mig, som objektiv læser, tydeligt at han ikke var der hvor han skulle være for at få en karriere i moderne fodbold.

Er bogen læseværdig? Ja den er udmærket, men jeg ville nok hellere have læst en objektiv vurdering af Mads Timms karriere, for jeg tror det ville give et bedre grundlag for at vurdere livet som talent i en topklub. Når man læser Timms hårde beretning får man indtrykket af at Lars Olsen og ikke mindst Alex Ferguson aldrig har trænet et fodboldhold men blot er småtossede frontfigurer. Samtidigt får man indtryk af at Gary og Phil Neville ikke kunne spille fodbold og at forskellen på Mads Timm og Cristiano Ronaldo var prisskiltet.

Alt i alt er “Rød Djævel - Sådan blev jeg IKKE stjerne i Manchester United” en åben og ærlig fortælling, men den er bare alt for ensporet efter min smag og et forsøg på at tegne et billede af en forfulgt ung mand, der blev offer for et kynisk fodboldmiljø. Det kan også sagtens være tilfældet, men jeg vil glæde mig tilat læse Christian Eriksens selvbiografi om flere år og sammenligne de to personers oplevelse af det professionelle miljø. For det miljø er næppe så sort-hvidt som Timm tegner det.

Rød Djævel - Sådan blev jeg ikke stjerne i Manchester United er skrevet af Mads Timm & Søren Baastrup og er udgivet på forlaget Peoples Press