Anmeldelse: Livet i en professionel fodboldklub

Ulrik Forsom, 23. december 2015 klokken 12:53 (Fodbold)

Flemming Linnebjergs skildring af livet i en professionel fodboldklub sådan som det tager sig ud hos FC Midtjylland følger livet hos superligaspillere - trænere og ledere i FC Midtjylland gennem en almindelig uge i sidste sæson, 2014-15, hvor holdet som bekendt endte med at rende med guldmedaljerne.

Bogen byder ikke på meget tekst, og er holdt i et let sprog, hvilket indikerer, at målgruppen er det yngre publikum, navnlig i aldersgruppen otte år og opefter. Derfor er der da heller ikke de store åbenbaringer for inkarnerede fans, der har fulgt FC Midtjylland igennem mange år. Alligevel er der interessante betragtninger som undertegnede, der selv har fulgt FC Midtjylland siden klubben blev grundlagt i 1999, fandt interessante. Jeg synes for eksempel at Linnebjerg lykkes rigtigt fint med at indlede hvert kapitel med en dagsbefaling for superligaholdet. Også selvom de enkelte kapitler følger de forskellige dele af organisationen og altså ikke som sådan fokuserer på spillernes dagligdag. Som titlen antyder er Linnebjergs projekt nemlig at få et kig på hele organisationen. Derfor kommer man også rundt i alle kringelkroge af superligaklubben FC Midtjylland som den tog sig ud i sidste sæson. Bogen er, trods dens beskedne 75 sider, altså lykkedes fint med at komme rundt om klubben, nøjagtigt sådan som titlen antyder, dog uden at komme ned i alle enkeltheder. Dertil er bogen for kort.

Bogen er overskueligt bygget op og indeholder en række faktabokse som kommende fans kan begynde med at nørde i. Faktaboksene omhandler alt fra holdlederens over assistenttrænerens til cheftrænerens dagligdag og er dermed med til at give et hurtigt, men trods alt ret gennemarbejdet syn på de forskellige personers dagligdag i en klub som FC Midtjylland.

De første fem kapitler omhandler hverdagen i klubben, mandag til fredag, mens de efterfølgende fem kapitler er mere særligt orienterede mod forskellige elementer af FC Midtjyllands organisation og historie. Her er kapitler om sundhedssektoren, akademiet, fremtidens talenter, med fokus på Mikkel Duelunds hverdag som eftertragtet talent, samt et særligt blik på Simon Kjær, der i 2008 blev solgt til italienske Palermo og altså var en af de første spillere der blev solgt fra FC Midtjylland til udlandet for et stort beløb. Til slut er et kort kapitel om selve FC Midtjyllands historie. Jeg finder det besynderligt at dette ikke er det første kapitel i bogen, da det giver et godt afsæt for resten af bogen. Flemming Linnebjerg kunne med fordel have vendt bogen om så at sige.

Bogen er ikke en bog, der giver et dybt og endeligt billede af FC Midtjyllands historie og byder, som nævnt, ikke på store afsløringer, men det er heller ikke målet. Indtrykket er at Linnebjerg kunne have valgt at bruge Viborg FF, Randers FC eller en helt fjerde klub som udgangspunkt for bogen. Man får med andre ord et objektivt indblik i hvordan en superligaklub fungerer, fortalt og forklaret til målgruppen. Derfor er bogen måske kedelig for ældre læsere, men den vil gøre lykke for de yngste fans af FC Midtjylland.

Herudover skal blot til slut fremhæves de meget flotte billeder, der pryder bogen hele vejen igennem. Fotograf Søren Palmlund har gjort et flot arbejde, der giver bogen et flot billedeligt finish.

Livet i en professionel fodboldklub - Kom med ind bag facaden hos Superligaklubben FC Midtjylland er udkommet hos forlaget Turbine d. 30/11/2015