Anmeldelse: De Orange Danskere

Ulrik Forsom, 12. juni 2016 klokken 23:46 (Fodbold)

Den hollandske sportsjournalist Wiep Idzenga har været fascineret af danske fodboldspillere siden han i 1977 så den danske spiller Kristen Nygaard spille for AZ Alkmaar. Han brugte sommeren 2015 på at rejse Danmark rundt for at finde ud af hvorfor de danske spillere der i dag skifter til Holland og Æresdivisionen ikke har nær så stor succes som deres forgængere, der satte Æresdivisionen i brand i 1970'erne og 1980'erne.

Den rundrejse i Danmark, der blandt andet byder på besøg hos både Christian Eriksens far og mor  i Middelfart og et møde med Jeppe Curth i Viborg, er der kommet en regulær fodboldbog ud af. Den byder på et hav af kendte og ukendte anekdoter om danske spillere der har haft et møde med hollandsk fodbold på både godt og ondt. Forordet er reserveret til en af de største danske spillere der har optrådt i Æresdivisionen, nemlig Frank Arnesen, der med en god portion ærlighed fortæller om sit møde med den hollandske fodboldkultur. Herefter tager Wiep Idzenga selv over, og han starter hvor Arnesen slap. Idzenga går i dybden med Søren Lerby og Frank Arnesens ophold i Æresdivisionen, men han runder også Ajax' køb af Jan Mølby, Jesper Olsen og Henning Jensen.

Når jeg skriver at De Orange Danskere er en regulær fodboldbog er det fordi Wiep Idzenga ikke lader strukturen i bogen stoppe en god historie. Derfor kommer man let ud af en, eller flere, tangenter i bogen, men det er faktisk en del af bogens styrke og charme. Et eksempel på dette er når Idzenga, under et interview med Christian Eriksens far, hæfter sig ved det faktum at Eriksen i en samtale med faderen har kritiseret Morten Olsens spillestil som dansk landstræner. Det har absolut intet med Eriksens udvikling i Ajax at gøre, men en fin sidehistorie er det uden tvivl.

Bogen rummer også den rørende historie om den danske offensivspiller John Eriksens alt for korte liv, og Idzengas møde med Eriksens bror, far og mor bliver serveret med en værdighed, der sætter fodbolden i relief. Der er en grund til at at Wiep Idzenga har fået kåret sine sportsbøger til årets sportsbog i Holland ved tre lejligheder, for han kan fortælle historier. Både de der lugter af græs og de mere følsomme af slagsen, som historien om John Eriksen så absolut tilhører.

Rundturen rundt i Danmark berører dog ikke blot historien om de orange danske fodboldlegionærer. Den berører også historier om den danske kultur, det danske folk og vores specielle forhold til hinanden, til mad og ikke mindst til janteloven. Ind imellem sidder man og bliver helt pinlig over hvor præcist en udlænding kan ramme os danskere og vores folkesjæl. Det gælder alt fra vores dyre forbindelse over Storebælt til vores forhold til Nicklas Bendtner.

Alt i alt har jeg følt mig i virkelig godt selskab med De Orange Danskere som får de varmeste anbefalinger med på vejen herfra. Jeg har sjældent læst en bedre fodboldbog. Den er virkelig god underholdning og man kommer til at tænke tilbage på en lang række spillere man egentlig havde glemt, som eksempelvis Kristen Nygaard og ikke mindst Hans Aabech om hvem Wiep Idzenga skriver at man nu om dage har størst chance for at finde på Piccadilly Pub i Lyngby Storcenter. Denne lille anekdote viser også to ting om Idzengas tur rundt i Danmark. For det første at ikke alle klarede eventyret i Holland lige så godt som andre, og at danskerne er et folkefærd der sætter pris på gode historier samt en kold fadøl. De gode historier sørger De Orange Danskere for, øllen må man selv medbringe, men det gør formentligt kun Wiep Idzengas rundrejse endnu bedre.

De Orange Danskere af Wiep Idzenga er udkommet på Gads Forlag den 2. juni 2016.