Anmeldelse: Das Reboot

Henrik Fernley Schoppe, 02. november 2015 klokken 17:00 (Fodbold)

Stærk ny bog om de seneste 15 års udvikling i tysk fodbold.

Hvis man af og til lytter til the Guardians fodboldpodcast ”Football Weekly” vil man kende tyske Raphael Honigstein, der jævnligt bidrager til programmet med sine analyser af både tysk og engelsk fodbold. Manden har et ben i hver lejr. Han er bosat i London og rapporterer om engelsk fodbold i tyske medier og også om tysk fodbold i engelske medier. Han er den indsigtsfulde og skeptiske stemme, der med humor kritiserer Premier League og de astronomiske pengestrømme, der ofte bruges helt uden mål og mening af de engelsk klubber. Hans bog Das Reboot om det tyske landsholds vej fra undergang til verdensmesterskab er for nyligt udkommet i England. Forventningerne har været høje, og den leverer varen.

Bogen er bygget op med en række kapitler, der skildrer vejen frem mod sejren i finalen over Argentina ved VM i 2014. Tyskernes kampe i turneringen gennemgås en ad gangen. Disse kapitler veksler med kapitler om de mange forskellige årsager til og faktorer i triumfen.

Behovet for nytænkning skitseres i et kapitel: Dårlige præstationer ved slutrunderne i 1998 og 2000 samt økonomiske problemer i Bundesligaen efter ejeren af TV-rettighederne, Kirsch, går konkurs i 2002 tvinger fodboldforbundet DFB og klubberne til i fællesskab at udvikle egne spillere og nye måder at spille på. Trænerne fra Stuttgart og omegn med Ralf Rangnik i spidsen og med folk som Löw, Klopp og Klinsmann i hans kølvand fremhæves som modige nyskabere, som blev udsat for megen latterliggørelse for siden at blive helgenkåret. Der er et kapitel om sommereventyret på hjemmebane i 2006, hvor der lægges vægt på den symbolske genfødsel af Tyskland som et venligt land i solskin, der kan byde på både gæstfrihed og god fodbold. Der er et meget interessant kapitel om ungdomsarbejdet og den nye type fodboldspiller, der karakteriseres som en klog og veluddannet middelklassedreng med studenterhue og evnen til at forstå komplekse systemer og selv være i stand til at træffe beslutninger under pres. Her er kontrasten til ungdomsarbejdet i England virkelig til at få øje på, og Honigstein identificerer selv den mulige svaghed ved satsning på intellekt såvel som talent. Kommer man til at mangle de dumme svin, vi alle har elsket at hade i de mange år, hvor tyskerne var vores fælles fjender? Kan man klare sig uden en fødekæde af Schumachere, Kahner og Effenbergere som supplement til kæledækkerne Lahm og Götze? Kan pænheden rumme vildskaben i fremtiden? Det skal blive interessant at se, om man om ti år vil høre Beckenbauer, Breitner og Netzer efterlyse tyske dyder som hårdt arbejde og fysik, hvis det tyske landshold ryger ud efter en indledende runde. Det er i hvert fald overraskende at læse Lahm fortælle, at man i Brasilien ikke havde trænet særligt hårdt fysisk inden slutrunden for denne gang ikke at gå død i løbet af turneringen.

Det gør bogen afvekslende og uhyre interessant, at der skiftes fra et kapitel om en app fra SAPs betydning for spillerne i forberedelsen af kampene til kapitler om VM 2006 og 2010 fortalt af hhv. Thomas Hitzlsberger og Arne Friedrich. Footbonauten har naturligvis også sin plads og kædes i øvrigt direkte sammen med Götzes mål i finalen. Honigstein har gode og imødekommende kilder. Man mærker, at han omgås Per Mertesacker i London, og en lang række koryfæer har medvirket med citater og indsigter.

Grundigheden fornægter sig således ikke – alt andet ville også være både overraskende og en smule skuffende. Opbygningen af egen lejr i Brasilien og den detaljegrad, der er gået ind i planlægningen af det fintmaskede system, der skal fange alle talenter og give dem ekstra træning på et DFB-træningscenter, er imponerende og gengives i næsten lige så stor detaljegrad. Der nørdes til tider helt igennem. Det er en udgivelse til det engelske marked, der giver plads til små omveje, når det særligt tyske skal forklares, og man mærker de små stikpiller, når f.eks. straffesparkskonkurrencer nævnes. Bogen er med andre også fuld af humor.

Kapitlet om de seneste afsløringer om den mulige korruption ved tildelingen af VM 2006 mangler, men det kan jo komme med i den næste udgave.

Dette er en af årets bedste fodboldbøger.

Das Reboot Das Reboot. Raphael Honigstein. Yellow Jersey Press, 2015.