Anmeldelse af: Tom Kristensen - Videre

Ulrik Forsom, 16. juni 2017 klokken 12:32 (Fodbold)

Bogen om Danmarks bedste racerkører gennem tiden, Tom Kristensen, er blevet til i et samarbejde mellem sportsjournalist Dan Philipsen og hovedpersonen selv. Og det samarbejde er blevet ganske vellykket, for Tom Kristensen – Videre er ganske enkelt en af årets bedste sportsbøger.

Det er en selvbiografi, fortalt til Dan Philipsen, der hist og her kommer med faktuelle input til historien. Og det er en interessant historie som Tom Kristensen disker op med. Han er hudløst ærlig, og giver meget af sig selv, sin familie og sin omgangskreds. Der er noget han vil fortælle og det bliver gjort brandgodt.

Tom Kristensen vandt Le Mans ni gange i sin imponerende karriere, der derudover også talte et VM samt en række andre sejre. Alle sejrene bliver gengivet, men det gør nederlagene også. Og der var også en række nederlag i den fornemme karriere. Det er beskrevet så godt så man sidder med pulsen oppe, når Tom Kristensen fortæller om følelserne i forbindelse med for eksempel sejren i Le Mans i 2013, der kom ovenpå det tragiske dødsfald af racerkøreren Allan Simonsen, der omkom efter et uheld tidligt i løbet. Det var samtidigt kort efter Tom Kristensens egen fars bortgang og begge dele fylder behørigt i bogen. Generelt fortæller bogen meget om døden. Det er ikke overraskende for motorsport er en balancegang med døden. Men fortællingerne om de to store dødsfald der prægede Kristensens karriere som aktiv sportsmand bliver ikke overdramatiserede, men fortalt, brugt og forklaret på en smuk måde.

Hvad Philipsen og Kristensen i samarbejde gør så godt, er samtidigt at hele bogen er vedkommende. Der er blevet plads til anekdoterne om livet som ung knægt på de nordjyske go cart-baner og om mødet med Hanne, den store kærlighed, men det bliver ikke trættende for de falder i flashbacks i fortællingen om Kristensens karriere. Det er smart, for det gør bogen levende og interessant for folk, der er mere interesserede i motorsport end i ungdommens vovemod og kærlighed.

Bogen tegner et portræt af det Kristensen gerne ønsker at være. En sympatisk, karrierefokuseret mand med et stort drive og en stor kærlighed til sporten, sin familie og ikke mindst til Hobro. Den smukke by ved Mariagerfjord fylder meget i bogen, og det er tydeligt at Tom Kristensen er en mand fra Hobro. Det overskygger dog på ingen måde hovedpersonens spændende liv som en af verdens bedste på sit felt.

Undertegnede vidste ikke meget om Le Mans inden jeg læste Tom Kristensen - Videre. Men jeg føler at jeg nu ved alt om det løb og om forskellen på 24 timers løbet i Nordfrankrig og 12 timers løbet i Florida. Jeg ved meget om Audi og jeg ved meget om Tom Kristensen. Alle kan læse bogen og alle kan få noget ud af den. For det er en meget spændende historie, der bliver fortalt her.

Tom Kristensen - Videre er  skrevet af Tom Kristensen i samarbejde med Dan Philipsen. Den er udgivet på Politikens forlag d. 30/5/2017.