Anmeldelse af: Målmand

Ulrik Forsom, 11. august 2017 klokken 10:05 (Fodbold)

For nogle år siden læste jeg Ronald Rengs fantastiske bog Et alt for kort liv. Den handler om den tidligere tyske landsholdsmålmand Robert Enke, der endte med at begå selvmord i 2009, på grund af depressioner. Det var første gang jeg fik et indblik i det fascinerende liv som de professionelle målmænd i fodbold i dag lever. Et fascinerende, men også ensomt og til tider mentalt udfordrende liv. Nu er der kommet en ny bog på dansk, der udforsker dette liv på en ny måde.

Det er fodboldjournalist Martin Davidsen, der tidligere har skrevet bøgerne Drømmeland og Mirakelmageren, der gennem en række interviews med nuværende og tidligere professionelle målmænd i Danmark har skrevet bogen Målmand

I bogen får man et yderst interessant indblik i de forskellige aspekter af livet som fodboldmålmand. På godt og ondt. Man bliver som læser forbløffet over den ærlighed som flyder gennem bogens sider. Det er folk som Lars Høgh, Thomas Sørensen og Jakob Busk der bidrager i bogen. Og de giver meget af sig selv. Der kommer ærlige tanker om de mentale udfordringer i jobbet. Især Jakob Busk giver i et kapitel et interessant indblik i hvordan det føles at koste mål. Busk, der i dag spiller for Union Berlin i den tyske 2. Bundesliga, spillede i Danmark for FC København. I et opgør mod FC Midtjylland i marts 2014 kostede Busk indtil flere mål i en ensidig kamp som midtjyderne vandt med 1-5. Efter kampen blev Busk udsat for massiv kritik. I Målmand sætter den unge målmand ord på de tanker og følelser, der fulgte ham i tiden efter. Tanker om hvorvidt han var god nok. Men også de ærlige tanker om at det faktisk gjorde ham stærkere at droppe i den kamp.

Bogen er dermed med til at give målmændene et ansigt. Et ansigt, der er med til at få en til at tænke på at de folk som man som fodboldfan ofte kritiserer i skarpe vendinger på debatforums, er mennesker, der også bliver påvirket af deres dårlige præstationer. Simpelthen fordi deres dårlige præstationer i højere grad end markspillernes koster point. Man forstår således hvorfor det er et mentalt opslidende job at være topmålmand. Og man forstår hvorfor topspillere som Buffon ikke ville anbefale sit job til andre.

Målmand er en fremragende bog. Den er yderst interessant og læseværdig. Ikke mindst hvis man har en interesse i målmandens rolle. Jeg mener dog at det er en bog som alle fodboldfans bør læse - fordi vi er allesammen efter målmanden på et eller andet tidspunkt igennem sæsonen. Martin Davidsens fremragende formidling af målmandens rolle er dog med til at man kigger sig selv i spejlet og spørger hvorvidt man selv ville stille sig ind i målet og forsøge at redde læderkuglen fra at gå i nettet. De fleste siger nej. De der siger ja er ikke helt normale. Hvilket også kommer til udtryk i Målmand. Den tidligere landsholdsmålmand Thomas Sørensen beskriver i bogen også hvordan han i England lærte at slå de andre inden de slog ham. Med en karriere på mere end tyve år vejer både Sørensens og Høghs ord tungt i beskrivelsen af hvilke mentale kræfter det kræves, at kunne begå sig i topfodboldens mest udsatte position i så lang tid. I bogen nævnes det også at mange bukker under for presset. Heldigvis dukker de færreste under for presset på samme måde som Robert Enke. Og heldigvis er der også mange der lever med presset. Et pres der bliver mere synligt og håndgribeligt efter man har læst Målmand, der bør komme i betragtning som årets sportsbog. Den får i hvert fald de varmeste anbefalinger med på vejen.​

Målmand - Bag om fodboldspillets mest udsatte job er skrevet af Martin Davidsen og udkom den 14. juli 2017 på Byens Forlag.