Anmeldelse af: Liverpool i Blodet

Ulrik Forsom, 10. juni 2017 klokken 13:16 (Fodbold)

Liverpool i Blodet er en fanbog. Så kort kan det skrives. Den er skrevet af forfatterne Esben Suurballe, Lasse Højstrup Sørensen og Henrik Christensen. De er alle tre glødende fans af Liverpool FC og de har valgt at skrive bogen, for at give udtryk for den afhængighed der har udviklet sig siden de som drenge i 1980’erne tabte deres hjerter til den røde klub.

Og projektet lykkes. Særdeles fremragende. For Liverpool i Blodet er ikke bare en fanbog. Det er en gennemarbejdet analyse af livet som fodboldfan, og den betydning som fodbold også kan have på menneskers liv. Særlig er jeg vild med, at de tre forfattere er meget forskellige som personer, og som fans. Vi har i Lasse og Esben nogle meget udadvendte fans, mens Henrik er mere indadvendt. Dermed får læseren også mulighed for at identificere sig med lige præcis den fan, der minder mest om en selv. Eller, som i undertegnedes tilfælde, at se sig selv i den blandingsfan der dukker frem når man blander de tre fantyper, der afspejles i bogen.

Det er en bog om fodbold, selvklart, men det er samtidigt en bog om utroligt meget mere. Det er en bog om familielivet generelt, kriser og glæder i tilværelsen og de frustrationer som livet byder os alle i ny og næ – for de tre forfattere deler ud af sig selv, og det gør bogen ekstra vedkommende og interessant. Og gør den til en bog for andet og mere end fodboldfans.

Der bliver i et underholdende kapitel også fortalt om byen Liverpool, om scousere og fodboldturisme og dermed er bogen også præget af en aktualitet, der også præger fodboldebatten i andre fanmiljøer i England og Danmark. Hvordan forhindrer vi at stemningen forsvinder fra stadion når fodboldturismen gør sit indtog i stadig større stil? Samtidigt med at vi alle, fans af Liverpool, Arsena, United og City, gerne selv rejser over og deltager i den turisme vi selv mener ødelægger den engelske fodboldkultur.  Det forsøger bogen at give et svar på ved en selvironisk og selverkendende tilgang til problematikken. De tre personer ved godt at de ikke er scousere. Men omvendt ved de også godt at de har mere styr på Liverpool end andre fodboldturister. Jeg er ret vild med den tilgang til tingene.

Hvem kan læse bogen og få noget ud af den? Alle. Alle kan læse bogen og lære noget om livet som fodboldfan. For jovist er de tre dygtige forfattere fans af Liverpool. Men det kunne lige såvel have været Tottenham, Crystal Palace eller Watford. Følelserne er de samme for alle fans, og derfor er bogen blandt de bedste jeg har læst. Det er samtidigt en bog alle koner og kærester, børn og forældre bør læse. For at forstå hvordan vi fodboldfans er. Og hvorfor en bryllupsrejse til Bahamas bliver lidt mere speciel når Dudek redder et straffespark i Champions League.

Jeg håber at høre meget mere fra de tre forfattere i fremtiden. De må have meget mere på hjerte, og det vil jeg gerne læse. Indtil videre får Liverpool i Blodet mine varmeste anbefalinger med på rejsen.

Liverpool i Blodet er skrevet af Esben Suurballe, Lasse
Højstrup Sørensen og Henrik Christensen. Den er udgivet på
Forlaget Turbine.